Minds On / L'esprit en marche
Movement (Pre-story)
Try to provide as much space as possible for this activity.
Invite the students to find a self-space in the room. Imagine you are moving through:
- mud
- deep water
- thick sticky peanut butter
- jello
- fluffy white clouds
- a hot sandy beach
and that you feel yourself being carried by the wind.
Mouvement (avant l'histoire)
Essayez de prévoir le plus d'espace possible pour cette activité.
Invitez les élèves à trouver un espace libre dans la salle. Imaginez que vous vous déplacez à travers :
- La boue
- L'eau profonde
- La beurre d'arachide gluante et épaisse
- Jello
- Des nuages blancs duveteux
- Une plage de sable chaud
et que vous vous sentez porté.e par le vent.
Assessment for Learning (AfL)
For grade 2 students, use PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques to record observations about the expectation:
- demonstrate the ability to move and control their bodies in space and time
Action
Chanting and Movement
Read or listen to the story up until the magic words. Ask the students to repeat the magic words, then elicit magic words from a few students, “or was it……”. Using the magic words suggested by your students create a chant. Practice the chant together, experimenting with different ways of saying the words: e.g. loudly, whispering, soft to loud, loud to soft, quickly, slowly, etc. Have half the children chant, while the other half pretend to be Albert safely rising up to the clouds.
Teacher Prompt: Feel yourself falling in slow motion until you hear the magic words. Then you will feel yourself being lifted magically through the clouds. Close your eyes, and remember to move very, very slowly. You are light as a feather. Ready?
Continue reading the story, up until a description of the games the cloud children play. Divide the student into groups of 3. Ask them to create a game that they like to play in the clouds. Teacher Prompt: Does anyone want to share their new game?
Continue the story up to “but the plane had left a perfect path for Albert, and he was able to walk to the other children."
Le chant oral et le mouvement
Lisez ou écoutez l'histoire jusqu'aux mots magiques. Demandez aux élèves de répéter les mots magiques "ou bien ......", puis demandez à quelques-un.e.s d'entre eux de prononcer des mots magiques nouveaux.
En utilisant les mots magiques suggérés par vos élèves, créez un chant. Répétez le chant ensemble, en expérimentant différentes façons de prononcer les mots : par exemple, à haute voix, en chuchotant, de bas en haut, de haut en bas, rapidement, lentement, etc. Demandez à la moitié des enfants de chanter, tandis que l'autre moitié fait semblant d'être Albert s'élevant en toute sécurité vers les nuages.
Invitation de l'enseignant.e : Sens-toi tomber au ralenti jusqu'à ce que tu entendes les mots magiques. Ensuite, tu te sentiras soulevé comme par magie à travers les nuages. Ferme les yeux, et souviens-toi de bouger très, très lentement. Tu es aussi léger qu'une plume. Prêt ?
Poursuivez la lecture de l'histoire jusqu'à la description des jeux auxquels jouent les enfants des nuages. Divisez les élèves en groupes de trois et demandez-leur de créer un jeu auquel iels aiment jouer dans les nuages. Invitation de l'enseignant.e : Est-ce que quelqu'un.e veut partager son nouveau jeu ?
Poursuivez l'histoire jusqu'à "mais l'avion avait laissé un chemin parfait pour Albert, et il a pu marcher jusqu'aux autres enfants."
Statues (Tableaux)
Review with the students all the activities that Albert has been enjoying in Cloudland.
Teacher Prompts:
- What do you think Albert likes best about Cloudland?
- What does he like to do with his new cloud friends?
Invite the children to find a self-space in the room. Explain that you will count-down from 3 to 0 and then on a signal (FREEZE, DRUM BEAT OR TRIANGLE) they are to make a statue which shows Albert doing his favourite activity. After they have a chance to practice and try a few statues, have half the class present their statues/tableaux at a time so that they can see one another’s work and share what they see in the statues.
Variation – if your students are ready for group work, they can make group tableaux showing Albert playing with his cloud friends.
Read the next page of the book, but add the following: “The Queen felt sorry for Albert, and she thought for a long time, and then she said, ‘Albert, no one ever leaves Cloudland. I am sorry but that is the law.’"
Have a brief discussion with the students about the Queen’s law.
Statues (Tableaux)
Passez en revue avec les élèves toutes les activités auxquelles Albert s'est adonné dans le pays des nuages.
Invitation de l'enseignant.e :
- A ton avis, qu'est-ce qu'Albert préfère dans le pays des nuages ?
- Qu'est-ce qu'il aime faire avec ses nouveaux amis des nuages ?
Invitez les enfants à trouver un espace libre dans la pièce. Expliquez-leur que vous allez procéder à un compte à rebours de 3 à 0 et qu'à un signal (GEL, BATTEMENT DE TAMBOUR OU TRIANGLE), iels devront créer une statue représentant Albert en train de faire son activité préférée. Après qu'iels aient eu l'occasion de s'exercer et d'essayer quelques statues, demandez à la moitié de la classe de présenter leurs statues/tableaux à la fois afin qu'iels puissent voir le travail des autres et partager ce qu'iels ont vu dans les statues.
Variante - si vos élèves sont prêt.e.s à travailler en groupe, iels peuvent réaliser des tableaux de groupe montrant Albert jouant avec ses ami.e.s des nuages.
Lisez la page suivante du livre, mais ajoutez ce qui suit : "La reine a eu pitié d'Albert, elle a réfléchi longtemps, puis elle a dit : 'Albert, personne ne quitte jamais Cloudland. Je suis désolée, mais c'est la loi.'"
Discutez brièvement avec les élèves de la loi de la reine.
Assessment for Learning (AfL)
For grade 1 students, lead them in a debrief based on the prompt:
- How were you able to show what Albert's favourite things were using your body? / Comment es-tu capable de montrer les choses qu'Albert aime faire avec ton corps ?
Use PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques to record observations about the expectation:
- describe some basic ways in which the body can be used in space and time (e.g., freezing in position to look like a statue)
Roleplay
Explain to the students that you are going to go into role as Albert and you need them to go into role as Albert’s cloud friends. It can be useful to establish a clear signal to differentiate when you are in role as Albert and when you are out of role. (e.g. wear baseball cap when you are Albert, remove it when you are out of role.)
Teacher Script:
My dear Cloud friends. I am having a wonderful time here in the clouds with your. I love jumping from cloud to cloud and having races, now that I’m better at it. But I want to go home. I miss the sand in my shoes, the grass and the trees, making mud castles and well, I guess I miss my Mom and Dad. I spoke to the Queen about it. She seemed a bit cross. She said no one ever leaves. It’s the law. I don’t want to break any laws, but I sure want to go home. What should I do? Can you help me?
The cloud children will have many suggestions. In role as Albert you can accept and reject ideas based on their appropriateness as solutions to the problem. You might, for instance, ask questions about the Queen to get a better understanding of her and her laws:
- What can you tell me about the Queen?
- Does she have many laws?
- Are they ever changed?
- Has anyone ever left Cloudland before?
- How can we change her mind?
Jeu de rôle
Expliquez aux élèves que vous allez prendre le rôle d'Albert et qu'iels devront prendre les rôles de ces ami.e.s des nuages. Ça pourrait être utile d'établir un signal clair pour différiencier quand vous êtes en rôle et quand vous en sortez (p.e. porter une casquette de base-ball quand vous êtes en rôle, enlèver-le quand vous en sortez).
Script de l'enseignant.e :
Mes chers amis des nuages. Je passe un merveilleux moment ici dans les nuages avec vous. J'adore sauter de nuage en nuage et faire des courses, maintenant que je suis plus doué. Mais je veux rentrer à la maison. Le sable dans mes chaussures, l'herbe et les arbres, faire des châteaux de boue me manquent et enfin, je crois que ma maman et mon papa me manquent. J'en ai parlé à la Reine. Elle semblait un peu fâchée. Elle a dit que personne ne part jamais. C'est la loi. Je ne veux pas enfreindre de loi, mais je veux vraiment rentrer chez moi. Que dois-je faire ? Pouvez-vous m'aider ?
Les enfants du nuage auront de nombreuses suggestions à faire. Dans le rôle d'Albert, vous pouvez accepter ou rejeter les idées en fonction de leur pertinence en tant que solutions au problème. Vous pouvez, par exemple, poser des questions sur la reine afin de mieux la comprendre, elle et ses lois :
- Que pouvez-vous me dire sur la Reine ?
- A-t-elle beaucoup de lois ?
- Sont-elles jamais modifiées ?
- Quelqu'un a-t-il déjà quitté le Pays des Nuages ?
- Comment pouvons-nous la faire changer d'avis ?
Assessment for Learning (AfL)
Use PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques to record observations about the expectation:
- use the vocabulary and body movements of a particular character when role-playing (Gr. 1)
- defend a point of view, through speaking and writing in role (Gr. 3)
This assessment tool can be used again for later Role Play.
Role on the Wall
Out of role, recap what has happened so far in the drama. Draw an outline of a figure representing the Queen on chart paper. Brainstorm with the students what we now know about the Queen. Record these words/phrases on the inside of the figure. Around the outside of the figure, record questions the students have about the Queen.
Rôle sur le mur
En dehors du rôle, récapitulez ce qui s'est passé jusqu'à présent dans la pièce. Dessinez le contour d'un personnage représentant la reine sur une feuille de papier. Faites un remue-méninges avec les élèves sur ce que nous savons maintenant de la Reine. Inscrivez ces mots/phrases à l'intérieur du personnage. Autour de la figure, inscrivez les questions que les élèves se posent sur la Reine.
Interviewing/Hot Seating
Ask the students to consider who might know the Queen really well, (e.g. her guards, her husband, her children etc.)
Invite students to volunteer to take on one of these roles and be interviewed. You may need to demonstrate by taking on a role and being interviewed by the students. The students could work in pairs to prepare questions.
Add new information about the Queen to the role on the Wall.
Interviews/La mise en sellette
Demandez aux élèves de réfléchir aux personnes qui pourraient très bien connaître la reine (par exemple, ses gardes, son mari, ses enfants, etc.)
Invitez les élèves à se porter volontaires pour jouer l'un de ces rôles et être interviewés. Il se peut que vous deviez faire une démonstration en jouant un rôle et en étant interviewé par les élèves. Les élèves peuvent travailler par deux pour préparer les questions.
Ajoutez de nouvelles informations sur la reine au rôle figurant sur le mur.
Assessment for Learning/Assessment as Learning (AfL/AaL)
Use PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques to record observations about the expectation:
- demonstrate the ability to concentrate while in role in drama and dance (Gr. 2)
- ask and respond appropriately to relevant questions in and out of role, about characters and dramatic situations being explored (Gr. 2)
You may wish to use a simple self-assessment exit ticket or out-of-role debrief to give students to reflect on their experiences in role and how it felt to concentrate, what helped them, which questions were effective, etc.
Preparing to Meet the Queen
Considering all that is known about the Queen, how can the cloud children help Albert? They may suggest writing a letter or meeting with the Queen. Work with their suggestions.
Se préparer à rencontrer la reine
Compte tenu de tout ce que l'on sait sur la reine, comment les enfants des nuages peuvent-ils aider Albert ? Iels peuvent suggérer d'écrire une lettre ou de rencontrer la reine. Travaillez à partir de leurs suggestions.
Roleplay
Explain that you will go into role as the Queen and they, in role as the cloud children will have an opportunity to convince you. Make sure that your role reflects the qualities outlined in the role on the Wall. Listen carefully to the arguments raised by the students in role as the cloud children. You may choose to make a final decision regarding Albert during the role-playing or you may end the role-playing with a promise to consider the issues and respond in a letter to Albert.
Jeu de rôle
Expliquez que vous allez jouer le rôle de la reine et qu'elleux, dans le rôle des enfants des nuages, auront l'occasion de vous convaincre. Veillez à ce que votre rôle reflète les qualités décrites dans le rôle sur le mur. Écoutez attentivement les arguments avancés par les élèves jouant le rôle des enfants des nuages. Vous pouvez choisir de prendre une décision finale concernant Albert pendant le jeu de rôle ou vous pouvez terminer le jeu de rôle en promettant d'examiner les questions et de répondre dans une lettre à Albert.
Consolidation
Conclusion
If the decision is that Albert must stay, the drama can end with plans to help Albert adjust. They may suggest ways for Albert to communicate with his family and friends back home.
If the decision is to let Albert go home, a plan for his safe return must be drawn up. Perhaps the Queen designates a few people to come up with the plan and report back to everyone. The drama then concludes with an enactment of the good-bye and the journey home. The teacher can be in role as Albert. Be sure to exchange addresses so that letters can be written back and forth later.
Conclusion
Si la décision est qu'Albert doit rester, la pièce peut se terminer par des projets visant à aider Albert à s'adapter. Iels peuvent suggérer à Albert des moyens de communiquer avec sa famille et ses ami.e.s resté.e.s au pays.
Si la décision est de laisser Albert rentrer chez lui, un plan pour son retour en toute sécurité doit être élaboré. La reine peut désigner quelques personnes chargées d'élaborer ce plan et d'en rendre compte à tout le monde. La pièce se termine par une mise en scène des adieux et du voyage de retour. L'enseignant.e peut jouer le rôle d'Albert. Veillez à échanger les adresses afin de pouvoir écrire des lettres plus tard.
Extensions
- Partner role-play – Albert tells his mom or dad about his journey.
- News reports – small groups – interview Albert about his experience. Create a news article with photo.
- Albert writes a letter to his cloud friends; cloud friends write to Albert.
- A cloud friend comes to visit Albert. Role-play in partners – where would you take your cloud friend? What would you want to show them?
- Jeu de rôle à deux - Albert raconte son voyage à sa mère ou à son père.
- Reportages - petits groupes - interviewer Albert sur son expérience. Créez un article de presse avec une photo.
- Albert écrit une lettre à ses ami.e.s des nuages ; les ami.e.s des nuages écrivent à Albert.
- Jeu de rôle à deux : Un.e ami.e des nuages vient rendre visite à Albert. Où emmèneriez-vous votre ami.e des nuages ? Que voudriez-vous lui montrer ?
Assessment for Learning (AfL)
Use PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques to record observations about the expectation:
- solve problems presented in different kinds of dramatic situations (Gr. 1-3)
- Writing in Role: write in role as characters in a story, using the vocabulary and portraying the attitudes of the characters (Gr. 2)
Assessment of Learning (AoL)
If any of the skills explored in this unit are being revisited after initial learning (e.g., sculpture, role play), you may choose to use the assessment as summative.
Alternatively, you could move between mini-lessons to practice the skills through games and then move back into the story drama for students to apply the skills in context. The mini-lessons would be assessed for learning while the in context use of skills could be assessment of learning.