Skip to main content
Home
Council of Ontario Drama and Dance Educators
  • About
    • About CODE
    • Mission
    • CODE Board
    • Regions
    • Our History
      • General History
      • Former Presidents
      • Honorary Members
    • FAQ
  • Resources
  • Events
    • Upcoming Events
    • 2025 Full steAm Ahead Conference
    • CODE on the Road
    • Past Conferences
    • Past Events
  • Member Zone
  • Contact Us
  • Join Us
  • Search
  • Login

Resource - Canon

  1. Home
  2. Resources
Abstract: 
This resource offers instructional strategies, definitions and curriculum links to Canon, a choreographic form in which a dance phrase is performed by more than one soloist or group and begins at different times so that the phrases overlap. / Cette ressource offre une définition et une méthode pédagogique sur le canon, une forme chorégraphique dans laquelle un enchaînement dansé est interprété par plus d’un.e soliste ou groupe ; iels commencent l’enchaînement à différents intervalles pour que les gestes se chevauchent.

Canon

Resource cover image
The slate blue title Canon is stacked 5 times, each title fading as if the word Canon has been repeated over time. The silhouette of a dancer repeats a développé 5 times, fading each time as if the move has been started and stopped at different times.

Definition / La définition

A choreographic form in which a dance phrase is performed by more than one soloist or group and begins at different times so that the phrases overlap (analogous to a round in music). (Ontario Arts Curriculum, 2009)

Une forme chorégraphique dans laquelle un enchaînement est interprété par plus d’un.e soliste ou groupe ; iels commencent l’enchaînement à différents intervalles pour que les gestes se chevauchent (équivalent à un canon en musique).

Cross Curricular Uses / Emplois transdisciplinaires

Music

Students can listen to music that is performed in a round and use the musical phrasing to inform their physical creation.

Musique

Les élèves peuvent écouter la musique où il y a un canon et se servir du phrasé musical pour inspirer leurs danses.

Visual Arts

Students can look for visual imagery that has repetition in shape as their inspiration for creating their phrases.

Arts visuels

Les élèves peuvent s’inspirer d’images où il y a la répétition de forme pour créer leurs danses.

Physical Education

Students can take a physical drill, i.e. dribbling a ball, and use that movement as inspiration for their phrase(s).

Éducation physique

Les élèves peuvent s’inspirer d’exercices physiques, par exemple, dribler, pour créer une gestuelle dansée.

Subject / Panel: Dance / Primary, Junior, Intermediate, Senior
Terms: French, Teacher Learning

Lessons / Leçons

An Instructional Approach / Une approche pédagogique

Appendices / Annexes

Assessment / L'évaluation
Feedback
  • Privacy Policy
  • Terms of Use
  • Search
  • FAQ
  • Contact

© CODE The Council of Ontario Drama and Dance Educators. Charitable Registration Number: 119228807RR0001