Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to

  • understand the difference between wants and needs
  • better understand the value of $100 by exploring how much can be purchased with it
  • perform repeated subtraction using decimals from a starting point of $100
  • determine priorities for spending and observe the consequences of poor spending habits
  • make connections between lifestyle choices and their impact on financial stability

À la fin de cette leçon, les élèves seront capables de :

  • comprendre la différence entre les besoins et les désirs
  • mieux comprendre la valeur de 100 $ en explorant ce que cela peut acheter vraiment
  • engager dans l'addition et la soustraction répétées avec les nombres décimaux commençant à 100 $
  • déterminer des priorités pour la dépense d'argent et observer les conséquences des choix imprudents
  • faire la connexion entre le style de vie et son impact sur la stabilité financière
Readiness

Practice adding and subtracting with decimals so that students are comfortable with how to represent dollar amounts and have a solid understanding of place value. Engage students in a pre-lesson discussion about spending and saving to determine their current level of understanding of what the two terms mean. Elicit examples from them of what they spend their money on and what kinds of strategies people can use to save money.

Terminology / Terminologie

Math

  • Spend / Dépenser
  • Purchase / Achat
  • Buy / Acheter
  • Save / Épargner ou Économiser
  • Decimal / Décimal
Drama
  • Role play / Jeu de rôle
  • Tableau
  • Stranger in role / Étranger en rôle
  • Teacher in role / Enseignant.e en rôle
  • Hot Seating / Mise en sellette
Materials / Matériaux

Note: There are 4 family profiles that cater to groups of 3 or 4. The number of copies of PDF #2, envelopes, and sets of play money will depend on the total number of groups.

Minds On / Esprit en marche

Whole Class > Read Aloud > Role Play Retell

Read the story The Ants and the Grasshopper (or an alternative) to the class. Together, determine the main ideas of the story (e.g. that you need to plan ahead for the future, that teamwork makes a heavy load lighter).

Note: If you choose The Ants and the Grasshopper, be mindful not to vilify rest and play and not to emphasize the message that we can't rely on others for help.

Divide students into groups of 4 and have them role play one key moment from the story as one of the group members narrates. 

Sample Key Moments: grasshopper dancing and playing while ants work in summer, season changes and ants eating while grasshopper hungry and alone, grasshopper learns lesson.

Ask the groups to share their role play moments, then pose the following question: What can this story tell us about spending and saving money?

Record student responses on chart paper (or project a digital tool for recording their thinking) and display as an anchor chart throughout the lesson.

Classe entière > Lecture à haute voix > Raconte avec le jeu de rôle

Lire l'histoire Les fourmis et la sauterelle (ou Frédéric) à la classe. Ensemble, déterminez les idées principales de l'histoire (p.e., qu'il faut faire des plans en avance, que le fait de travailler en équipe rend le travail moins difficile).

NB : Si vous choisissez Les fourmis et la sauterelle,  soyez prudent.e de ne pas villifier la joie et le repos et de ne pas mettre emphase sur l'idée qu'on ne peut pas faire confiance aux autres de nous aider.

Divisez la classe en groupes de 4 et invitez-les à jouer de rôle un moment clé de l'histoire pendant qu'un membre du groupe raconte ce parti de l'histoire.

Moments clés possibles : la sauterelle qui danse et joue pendant que les fourmis travaillent pendant l'été, le changement des saisons, les fourmis mangeant pendant que la sauterelle a faim, la sauterelle apprend une leçon.

Demandez aux groupes de partager leur moments clés en jeu de rôle, puis posez la quesiton suivante : Qu'est-ce que cette histoire peut-elle nous apprendre au sujet de la dépense et l'épargne de l'argent ?

Enregistrez les réponses des élèves sur un papier en grand format (ou en forme numérique projétée).

Connections

Explain to students that the next part of the lesson will require them to take what they have learned from the story and apply it to a real life scenario.

Differentiation (DI)

Provide opportunities for students to express their understanding of the story in a series of tableaux rather than through role play.

Assessment for Learning (AfL)

Drama: Use PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques to record observations about students' role play. Provide side coaching.

You may wish to use a tableau checklist (see CODE's Tableau resource) or role play checklist (see CODE's Role Play resource - Members-only).

Financial Literacy: Assess the quality of discussion around big ideas from the story to determine if further instruction around the concept of saving is required. During the suggested pre-lesson in readiness, use the ideas or definition generated as a means to assess the concept of saving.

Assessment as Learning (AaL)
  • Co-create success criteria for role play, tableau, etc.

Action

Small Group > Role Play

Tell students that they are going to take part in a challenge where they will be divided into imaginary family groups that will each receive $100. They must use what they have to spend on transportation and entertainment expenses over the course of a week. Inform them that each family will have a different ‘attitude’ toward spending or different ‘life circumstances’ that will be described on an information card. Encourage students to use these cards to help make their money spending decisions.

Divide students into 4 groups and provide each group with one of the PDF #2 Family Profile Cards as well as the $100. There are only 4 family profiles so double up as needed. Groups may have the same family profile because it might be interesting to compare how each group uses their money. Invite students to prepare 3 short scenes to show how their families paid for their transportation and entertainment expenses that week, ensuring their decisions match the description of their families.

After students have rehearsed their scenes, invite groups to share one scene at a time. (i.e., Family #1 scene one, Family #2 scene one, Family #3 scene one, etc.)

Inform students that, at the end of each scene, one of the group members will walk over to a piece of chart paper that has been designated for their family with $100.00 written at the top of it and subtract the amount of money that was spent in the scene. They will record a description of  what was purchased in the space to the right of the calculation so that the expense record can be analyzed later on.

For example:
$100.00
-  35.00  Family Pass for TTC
   65.00  

Once all families have shared their first scene, invite them to present their second scene in the same manner. Go to the next activity before sharing the 3rd scene.

Petits groupes > Le jeu de role

Expliquez aux élèves que la classe fait partie d'un défi. La classe est divisée en familles imaginaires qui vont recevoir chacune 100 $. Chaque groupe doit utiliser cet argent pour payer la transportation et les divertissements pendant une semaine. Expliquez en plus que chaque famille a une attitude différente envers la dépense de l'argent et que chaque famille a des circonstances de vie qui sont différentes; tout est expliqué sur des cartes d'info. Encouragez les élèves à utiliser ces cartes pour leur aider à prendre des décisions pour l'argent.

Divisez la classe en groupes de 3 ou 4 élèves. Il y a seulement quatre profils de famille, alors c'est possible que plusieurs groupes vont jouer le rôle de la même famille. Cela pourrait être intéressant de faire une comparaison des groupes avec le même profil. Invitez aux élèves de préparer 3 saynètes courtes pour montrer comment la famille à payer le transport et les divertissements pour la semaine, en assurant que leurs choix reflètent le profil de la famille.

Après avoir répéter leurs saynètes, invitez les groupes à partager une saynète à la fois (i.e., Famille 1 - saynète 1, Famille 2 - saynète 1, Famille 3 - saynète 1, etc.).

Préparez un tableau blanc ou un papier en grand format avec une colonne pour chaque famille avec 100 $ écrit sous le nom de famille dans chaque colonne.

Expliquez aux élèves qu'à la fin de chaque saynète, un membre du groupe va soustraire le comptant dépensé pendant la saynète de leur colonne avec un court description des achats pour que la classe puisse analyser les dépenses plus tard.

Par exemple :

Famille Laurent
100,00 $
- 35,00 $ Passe de famille pour l'autobus
   65,00 $

Lorsque chaque famille à partager leur première saynète, invitez-les à partager leur deuxième saynète. Passez à la prochaine activité avant de partager la troisième saynète.

Small Group > Role Play > Adapting to New Life Circumstances

After the second scene has been shared by all of the groups, address the class as a stranger in role as a mail carrier.

Make an announcement that you have a special delivery for the 4 special families and hand out one of PDF #3 Surprise Scenarios for Families to each of the groups in sealed envelopes.

Come out of role and tell students that they need to go back and rework their third scene based on the new information that they have just received in their envelopes.

When students have finished reworking their scenes, share the third scenes and have students update their budget information on their chart paper as before.

Petits groupes > Jeu de rôle > Se charger des circonstances surprenants

Après le partage de la deuxième saynète complet, adressez la classe en tant qu'étranger en rôle - vous êtes le facter/la factrice de la communauté.

Faites une annonce que vous avez une livraison pour les familles et distribuez PDF #3 Scénarios surprenants à chaque groupe dans un enveloppe fermé.

Sortez du rôle et expliquez aux élèves que les groupes ont besoin de changer leur troisième saynète avec les nouvelles informations que les familles viennent de recevoir.

Quand les élèves ont fini de réviser les saynètes, les groupes partagent celles-ci et les élèves enregistrent les choix sur la colonne de leur famille.

Connections

Compare the rationale used for saving and spending to comments made during the Ants and the Grasshopper story discussion to their family scenarios. Prompt: Has there been a shift in thinking? Are answers more specific and focused?

Differentiation (DI)

Students who like working with numbers could pretend to invest some of the money and calculate interest earned at a given rate over a period of time, or they could calculate interest charged on expenses put on a credit card.

Assessment for Learning (AfL)

Use PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques to record observations about students' role play. Provide side coaching.

You may wish to use a role play checklist (see CODE's Role Play resource - Members-only).

Assessment as Learning (AaL)
  • Co-create success criteria for role play, tableau, etc.

Consolidation

Teacher Note

Consider that COVID-19, recessions, and increased austerity have caused financial strain for many families and that there was wealth inequality present in classrooms before the pandemic. You may choose to omit some of these questions if you feel unprepared to responsibly manage a discussion about wealth inequity. Students will be responding in-role and not about their personal financial situation in the hot seat. However, there is a potential for students to use stereotypical understandings of poverty, homelessness, etc. that may be harmful and foster feelings of exclusion in students who have these concerns. If you choose to include these questions, be prepared to discuss financial inequity with your students and to ask follow-up questions that challenge stereotypical understandings of wealth inequity. This lesson and these questions could lead to further exploration of wealth distribution, homelessness, and government response during times of hardship.

It is also important to support students in recognizing that joy and rest are not luxuries - they are also needs - and should be available to everyone. It is often systems that keep some families from experiencing joy and rest and that they should not be blamed for needing access to those things. Where possible, point students to the work of unions in protecting joy and rest through the creation of the weekend, limits on work hours, protecting pay, etc.

Refer to CODE's Addressing Oppressions resource focusing on class for some guidance or for opportunities to expand your personal knowledge.

Small Group > Meeting with Financial Advisers

Assuming the mantle of teacher in role as bank manager, invite each of the families (one at a time) to come and meet with you to discuss their spending and saving habits.

Inform them that you have been reviewing their spending over the last week (post their spending chart nearby) and that you and some of your colleagues (gesture towards the rest of the students in the class) would like to ask them some questions and offer them some advice. Use the following guiding questions for hot seating of the families.

Key Questions for Hot Seating

To the parents:

  • Do you think that you did a good job of managing your money this week?
  • What helps you to make decisions about how to spend your money?
  • What would you say are some challenges that you face when trying to manage your money?

To the children:

  • Do you ever worry about money?
  • What could you do to help your parents to save money?

(Optional) Record responses to questions using PDF #4 Discussion Template for Hot Seating. Consider having all students keep their own copies, copy one master template onto chart paper, or project the template onto a screen.

After posing some questions yourself, invite audience members in role as colleagues to ask questions. Have one or two members of the audience offer one piece of advice for the family moving forward.

Out of role, reflect as a class on how this activity has supported your understanding of the ways that drama can help us make sense of the world.

Petits groups > Rencontre d'un.e conseiller financier/conseillère financière

Faites l'enseignant.e en rôle  en tant que gérant d'un banque. Invitez chaque famille à la fois de venir vous rencontrer pour discuter leur habitudes de dépense et d'économie.

Informez-les que vous avez analyser leur dépense pendant la semaine passée (en faisant référence aux enregistrements pris pendant le partage des saynètes) et que vous et quelques-uns de vos collègues (faites geste aux autres élèves de la classe) aimeriez leur poser des questions et leur offrir des conseils. Utilisez le guide pour la mise en sellette suivant.

Questions clés pour la mise en sellette

Pour les parents :

  • Est-ce que vous pensez que vous avez bien gérer votre argent cette semaine ?
  • Qu'est-ce qui vous aides à prendre des décisions sur la dépense de l'argent ?
  • Qu'est-ce que vous diriez sont des défis auxquels vous faites face en gérant votre argent ?

Pour les enfants :

  • As-tu des soucis pour l'argent ?
  • Qu'est-ce que tu peux fair pour aider tes parents à économiser de l'argent ?

(Facultatif) Enregistrez les réponses aux questions avec PDF #4 Mise en sellette : guide de discussion. Chaque élève pourrait avoir leur propre copie avec une version sur le papier en grand format comme modèle ou projeté en forme numérique.

Après avoir posé des questions vous-même, invitez les membres de la classe en rôle comme vos collègues à poser des questions. Laissez un ou deux élèves offrir des conseils avant de passer à une autre famille.

Hors rôle, réfléchissez avec la classe: Comment est-ce que le drame nous a-t-il aidé à faire sens du monde autour de nous ?

Individual > Journal Reflection

Ask students to respond to any or all of the following prompts in their journals:

  • Is $100 a lot of money for a family? Explain your thinking.
  • How might what we consider important in life affect the way that we spend our money?
  • What do you think is important to spend money on?
  • Has participating in this activity changed the way that you think about money and spending? How?

Collect reflections and assess according to the curriculum expectations and learning goals.

Individuel > Réflexion de journal

Demandez aux élèves de répondre à toutes ou quelques invitations dans leurs journals :

  • Est-ce 100 $ est beaucoup d'argent pour une famille ? Explique pourquoi tu penses comme ça.
  • Comment nos valeurs (ce qu'on pense est important dans la vie) peut avoir un effet sur notre manière de dépenser de l'argent ?
  • Pour toi, sur quoi est-il important de dépenser de l'argent ?
  • Participant à cette activité, a-t-il changé comment tu penses à propos de la dépense de l'argent ? Comment ça ?

Ramassez ces réflexions et évaluez selon les critères de succès et les buts d'apprentissage.

Extensions

  • Students could explore how far $100 can stretch in different parts of the world as a means of demonstrating the relative value of different currencies.
  • Students could do an audit of the cost of their ‘wants’ as a means of creating greater understanding about the financial reasons their parents do not give them everything they want.
  • Students could prepare Public Service Announcements (PSA) for kids about how to be smart with their money.
  • Students could look at the expense records they prepared and try to do the calculations in fewer steps; they could also compare rates of spending to see which family made their money last the longest.

Prolongements

  • Les élèves pourraient explorer à quel point 100 $ peut s'étendre dans les autres parties du monde comme façon de comprendre la valeur rélative de devises étrangères.
  • Les élèves pourraient auditer la coûte de leurs "désirs" comme effort de mieux comprendre les justifications financières des décisions prises par les adultes dans leurs vies.
  • Les élèves pourraient préparer un message d’intérêt public pour les enfants qui s'agit des conseils pour être responsable avec leur argent.
  • Les élèves pourraient analyser les rapports des dépenses qu'iels ont préparé et essayent de faire les calculs en moins d'étapes; la classe pourrait également comparer les habitudes de consommation pour voir quelle famille a fait durer leur argent le plus longtemps.
Connections

Response questions provide students with an opportunity to explicitly articulate their understanding of the concepts of spending and saving, the value of money and what it takes to make sound financial decisions as well as the impact of financial decisions of daily life.

Differentiation (DI)

Students can either film their PSAs using video cameras and edit them using digital tools or write their PSAs for broadcast on the radio by recording the audio with digital recording tools.

Assessment as Learning (AaL)
  • Co-create success criteria for role play, journal reflection, etc. that will be evaluated.
  • The outcomes of their decision-making in role play and class reflections will support students' understanding of how drama can help us understand real-life circumstances.
  • Journal reflection
Assessment of Learning (AoL)
  • Use PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques to record observations about students' role play; these could be used summatively based on success criteria co-created with students.
  • You may wish to use the role play checklist summatively (see CODE's Role Play resource - Members-only).
  • You could evaluate the journal reflection as well as the chart paper used to demonstrate the calculations made throughout the scene based on the curriculum expectations and learning goals articulated at the beginning of the lesson.