Skip to main content
Home
Council of Ontario Drama and Dance Educators
  • About
    • About CODE
    • Mission
    • CODE Board
    • Regions
    • Our History
      • General History
      • Former Presidents
      • Honorary Members
    • FAQ
  • Resources
  • Events
    • Upcoming Events
    • 2025 Full steAm Ahead Conference
    • CODE on the Road
    • Past Conferences
    • Past Events
  • Member Zone
  • Contact Us
  • Join Us
  • Search
  • Login

Resource - Dance, Financial Literacy and Media Messages / La danse, littératie financière, et messages médiatiques

  1. Home
  2. Resources
Abstract: 
In these lessons, students will explore the message and meaning presented by a variety of media texts. They will have the opportunity to create their own media text that conveys a message. Created in 2010 for 2009 Ontario Curriculum Support. / Dans ces leçons, les élèves exploreront le message et la signification présentés par divers textes médiatiques. Ils auront l'occasion de créer leur propre texte médiatique qui transmet un message.

Unit Overview / Aperçu

Note: As CODE's Financial Literacy writing project took place in 2011, they do not currently align with the Ontario Math curriculum expectations for Financial Literacy. The revision of these resources for better alignment is a priority for CODE's resource revisions.

Resource cover image
On a green background with blue bursting shapes, a sketched hand reaches down towards a book with the word HOME on the side. A sketched family shelters under the open book, and another realistic hand holding a phone frames the family, taking a photo.

In these lessons, students will explore the message and meaning presented by a variety of media texts. They will have the opportunity to create their own media text that conveys a message. Lesson 2 will conclude with students using their bodies and movement to communicate a message. Students will discuss the impact of non-verbal communication as a means of communicating an idea in a creative dance piece.

Dans ces leçons, les élèves exploreront le message et la signification présentés par divers textes médiatiques. Iels auront l'occasion de créer leur propre texte médiatique qui transmet un message. La leçon 2 se terminera par une activité où les élèves utiliseront leur corps et leurs mouvements pour communiquer un message. Les élèves discuteront de l'impact de la communication non verbale comme moyen de communiquer une idée dans une pièce de danse créative.

Unit Lessons: How will assessment and instruction be organized for learning?

Lesson

Focus

Lesson 1 - Get the Message

Leçon 1 - Comprendre le message

In this lesson, students will look critically at a variety of advertisements. They will interpret media messages in advertising and consider how we react as consumers. Students will examine Public Service Announcements (PSAs) and identify why they are created and how they, as consumers, react to them. They will then select a social justice or socio-economic issue and create a piece of visual art to convey a message.

Dans cette leçon, les élèves examineront d'un œil critique diverses publicités. Iels interpréteront les messages médiatiques véhiculés par la publicité et réfléchiront à la manière dont nous réagissons en tant que consommateurs. Les élèves étudieront les messages d'intérêt public (MIP) et détermineront pourquoi ils sont créés et comment iels y réagissent en tant que consommateurs. Iels choisiront ensuite un enjeu lié à la justice sociale ou à la socio-économie et créeront une œuvre d'art visuel pour transmettre un message.

Lesson 2 - Dancing the Issues

Leçon 2 - Danser les enjeux

Students will use creative movement to communicate a message about social justice and socio-economic issues. They will conclude the lesson by using creative movement to communicate a message in an ABA pattern dance sequence, using their visual art piece as a stimulus.

Les élèves utiliseront le mouvement créatif pour communiquer un message sur la justice sociale et les questions socio-économiques. Iels concluront la leçon en utilisant le mouvement créatif pour communiquer un message dans une séquence de danse ABA, en utilisant leur œuvre d'art visuel comme stimulus.

Subject / Panel: Dance / Junior
Terms: visual arts-integrated, Lesson Plans, financial literacy, digital literacy, critical literacy

Lessons / Leçons

Lesson / Leçon 1
Get the Message / Comprendre le message
Lesson / Leçon 2
Dancing the Issues / Danser les enjeux

Appendices / Annexes

Appendix / Annexe 1
Curriculum Expectations / Attentes du programme scolaire

Printable materials / Matériel imprimable

  • PDF icon PDF#1 Issues Assessment Checklist / Liste de contrôle pour l'évaluation des enjeux
  • PDF icon PDF#2 Issues Self-Assessment Reflection / Réflexion sur l'auto-évaluation des problèmes
  • PDF icon PDF#3 Peer Reflection Sheet / Fiche de réflexion entre camarades
  • PDF icon PDF #4 Dance Assessment Checklist / Liste de contrôle pour l'auto-réflexion sur la danse
Feedback
  • Privacy Policy
  • Terms of Use
  • Search
  • FAQ
  • Contact

© CODE The Council of Ontario Drama and Dance Educators. Charitable Registration Number: 119228807RR0001