In this lesson students will explore ways of expressing their feelings through movement. In groups of three, they will create short dances that will reflect and communicate a particular emotion.

Critical Learning

Dance can be used to express our feelings.

Guiding Questions / Questions directrices
  • How can you express your feelings and ideas by moving your body through space?

  • Comment peux-tu exprimer tes sentiments et tes idées en bougeant ton corps dans l'espace ?
Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, I can:

  • use body movement and shapes to show my feelings and ideas through dance.

A la fin de cette leçon, je peux :

  • utiliser les mouvements du corps et les formes pour montrer mes sentiments et mes idées à travers la danse.
Readiness

In order to effectively participate in this lesson, students will need to be able to move throughout general space while maintaining the personal space around them. Except in cases where contact is part of the activity, they will need to be capable of moving throughout general space without touching others.

Students will also need to be familiar with the Think/Pair/Share strategy and Venn Diagrams. They will need to be familiar with basic locomotor and non-locomotor movements. Students will also need to understand how to move on different levels and in a variety of directions.  

If you are doing these lessons in the classroom, you will want to move the desks/tables aside. Students will improve at this task if they're given the opportunity to practice.

Terminology / Terminologie
Materials / Matériaux
  • CD or music player
  • Different instrumental music for tempo, beat, rhythm
  • Chart paper/white board and markers
  • Suggestions for books about feelings: My Many Colored Days (Dr. Seuss), Today I Feel Silly (Curtis); The Way I Feel (Cain); The Feelings Book (Parr).
  • Pictures of facial expressions, people demonstrating body language (optional)
  • PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques
Opportunities for Cross-Curricular Learning
  • Visual Arts: collage
  • Physical and Health Education: Living Skills

Minds On / L'esprit en marche (~45 minutes)

Whole Class > Reading a Book About Emotions

  • Read aloud a book about feelings (refer to Materials for suggestions).
  • Discuss with students the topic of expressing emotions without using words (body language).
  • Gestures, expressive movements and postures are ways they can communicate feelings, thoughts, and ideas. All movements can convey meaning and tell a story (i.e., sullenly slumped down in the desk chair, jumping for joy, or twirling madly on the playground).
  • Elicit responses from students and create a list of emotions. Write different emotions on chart paper (sad, happy, glad, angry, etc.) Beside each emotion draw a simple picture of that emotion or print off pictures in advance.

Toute la classe > Lecture d'un livre sur les émotions

  • Lisez à haute voix un livre sur les sentiments (voir la section Matériel pour des suggestions).
  • Discutez avec les élèves du thème de l'expression des émotions sans utiliser de mots (langage corporel).
  • Les gestes, les mouvements expressifs et les postures sont des moyens de communiquer des sentiments, des pensées et des idées. Tous les mouvements peuvent transmettre un sens et raconter une histoire (par exemple, s'affaler sur sa chaise, sauter de joie ou tournoyer frénétiquement dans la cour de récréation).
  • Suscitez des réponses de la part des élèves et dressez une liste d'émotions. Écrivez différentes émotions sur une grande feuille de papier (triste, heureux, content, en colère, etc.). À côté de chaque émotion, dessinez une image simple représentant cette émotion ou imprimez des images à l'avance.

Small Group > Creating an Emotion Collage

  • Put the students into groups of 3 and distribute magazines that have pictures of people experiencing a variety of emotions.
  • Each group will have a different emotion to work on and search for in magazines.
  • Students will create a collage of that particular emotion.
  • When completed, the groups present their collage to the class.
  • After each group presents, ask students to consider how they could demonstrate emotions using their entire body, not just their face.
  • Take responses from the class and allow the students to give examples (e.g.,  stand up and slouch your shoulders, cross your arms, huddle to look scared).

Teacher Note: For emotions that might not typically appear in magazines, you may need to support students in identifying abstract ways to represent the emotion (e.g., the colour red for anger).

Petit groupe > Créer un collage d'émotions

  • Répartissez les élèves en groupes de trois et distribuez-leur des magazines contenant des photos de personnes exprimant diverses émotions.
  • Chaque groupe aura une émotion différente à travailler et à rechercher dans les magazines. Les élèves créeront un collage représentant cette émotion particulière.
  • Une fois leur travail terminé, les groupes présenteront leur collage à la classe.
  • Après chaque présentation, demandez aux élèves de réfléchir à la manière dont iels pourraient exprimer des émotions en utilisant tout leur corps, et pas seulement leur visage.
  • Recueillez les réponses de la classe et demandez aux élèves de donner des exemples (par exemple, se lever et avachir les épaules, croiser les bras, se recroqueviller pour avoir l'air effrayé).

À noter : Pour les émotions qui n'apparaissent généralement pas dans les magazines, vous devrez peut-être aider les élèves à trouver des moyens abstraits de représenter ces émotions (par exemple, la couleur rouge pour la colère).

Action (~30 minutes)

Individual > Experimenting with Music

Play instrumental music that evokes an emotion (e.g., fast tempo in a major key, slow tempo in a minor key, percussion music, orchestral music, solo instrumental etc.) After students have a chance to experiment with movement that they feel matches the music, discuss how they felt when they danced to it.  

Prompts:

  • What emotion do you think this piece of music is trying to communicate? Why?
  • How do you think the musician/composer is doing that?
  • What elements of music are they using to give you that feeling? 

There is no right answer to these questions. Many of our assumptions about the mood of music (i.e.: that music in a minor key is always sad) are culturally based and the music may not sound that way to someone from another culture. Now, using more neutral music, take the students through a spectrum of emotions and elicit movement responses to those emotions.  

Prompts:

  • How does your body look when it is sad? How do your shoulders dance? What does your head do? Your feet? What do your fingers do? What level do you most want to dance on when you are sad? Do a sad jump. How is it different than other jumps? How do you walk when you're sad?
  • What does your peaceful dance look like? How do your arms move? Do they feel light or heavy? How do you travel through space? How do your arms dance? Shoulders? Toes?
  • When you're feeling happy, what do your arms look like? Your face? Your hips? Give me a huge happy jump with your arms in the air.  What are your legs doing during your happy dance? What locomotor movement would you choose to show that you are happy? 

Individuel > Expérimenter avec la musique

Jouez une musique instrumentale qui suscite une émotion (par exemple, un tempo rapide dans une tonalité majeure, un tempo lent dans une tonalité mineure, de la musique percussive, de la musique orchestrale, un solo instrumental, etc.). Après avoir laissé les élèves expérimenter des mouvements qui, selon eux, correspondent à la musique, discutez de ce qu'ils ont ressenti en dansant.

Invitations : 

  • Selon toi, quelle émotion cette chanson essaie-t-elle de nous communiquer? Pourquoi?
  • Comment penses-tu que le musicien ou compositeur d’y prend pour y arriver?
  • Quels éléments de la musique sont utilisés pour te faire ressentir cette émotion?  

Il n'y a pas de bonne réponse à ces questions. Bon nombre de nos idées reçues sur l'ambiance musicale (par exemple, que la musique en mineur est toujours triste) sont fondées sur des croyances culturelles et peuvent ne pas être perçues ainsi par une personne issue d'une autre culture. À présent, à l'aide d'une musique plus neutre, faites découvrir aux élèves toute une gamme d'émotions et incitez-les à exprimer ces émotions par des mouvements.

Invitations : 

  • De quoi ton corps a-t-il l’air lorsqu’il est triste? Comment tes épaules dansent-elles? Que fait ta tête? Que font tes pieds? Tes doigts? À quel niveau as-tu le plus tendance à danser pour exprimer la tristesse? Fais un saut triste. En quoi est-ce différent d’un autre saut? Comment marches-tu quand tu es triste?
  • De quoi ta danse a-t-elle l’air lorsqu’elle est pacifique? Comment tes bras bougent-ils? Sont-ils légers, ou bien lourds? Comment te déplaces-tu?  Comment dansent tes bras? Tes épaules? Tes orteils?
  • Et si tu te sens heureux(se), de quoi tes bras ont-ils l’air? Ton visage? Tes hanches? Fais-moi un grand saut heureux avec tes bras dans les airs. Comment tes jambes bougent-elles pendant une danse heureuse? Quel mouvement locomoteur choisirais-tu pour exprimer ta joie?   

Small Group > Creating an Emotion Dance

  • Place students in groups of 3.
  • Assign an emotion to each group of students.
  • Each group will be responsible for creating a short dance that reflects and communicates this emotion.
  • Co-create success criteria with the students. The success criteria should relate to content already covered in this unit. These might include but should not be limited to:
    • the dance will need to have a beginning, middle and end
    • the dance will need to show movement on all three levels, and/or
    • the dance needs to show movement with a variety of body parts (i.e.: not all arm movements).
  • Students will use this criteria to self-assess as they are choreographing. 

Petit groupe > Créer une danse émotionnelle

  • Répartissez les élèves en groupes de trois.
  • Attribuez une émotion à chaque groupe.
  • Chaque groupe devra créer une courte danse qui reflète et communique cette émotion.
  • Définissez les critères de réussite avec les élèves. Les critères de réussite doivent être liés au contenu déjà abordé dans cette unité. Ceux-ci peuvent inclure, sans s'y limiter :
    • la danse doit avoir un début, un milieu et une fin
    • la danse doit montrer des mouvements sur les trois niveaux et/ou
    • la danse doit montrer des mouvements avec différentes parties du corps (c'est-à-dire pas uniquement des mouvements des bras).
  • Les élèves utiliseront ces critères pour s'auto-évaluer pendant qu'iels chorégraphient.
Assessment for Learning (AfL)
  • Side-coach and provide feedback as children are dancing
Assessment as Learning (AaL)
  • Creation of success criteria for movement response
  • Self-assessment and group self-assessment during creation of movement response using success criteria

Consolidation (~10 minutes)

Small Group > Sharing Dance Pieces

Have groups share their dance pieces with the class. Ask students to provide feedback to their classmates based on the established criteria.

Petit groupe > Partage des chorégraphies

Demandez aux groupes de présenter leurs chorégraphies à la classe. Demandez aux élèves de donner leur avis à leurs camarades en se basant sur les critères établis.

Whole Class > Reflection

Ask students to reflect on their experience creating their choreography.  

Prompt: What elements of dance did you use in your choreography? What was particularly interesting for you? What did you notice? How did you feel when you performed your dance? 

Bring students back to the list of emotions that was created at the beginning of the lesson to create an Anchor Chart to be displayed in the classroom. Add body movements words to each emotion (e.g. happy - leap, jump, big, etc.) Students will have different ideas about which movements correspond with which emotion. This diversity of opinion should be encouraged.

Toute la classe > Réflexion

Demandez aux élèves de réfléchir à leur expérience de création chorégraphique.

Questions incitatives : Quels éléments de la danse as-tu utilisés dans ta chorégraphie? Qu’est-ce qui t’a particulièrement intéressé(e)? Qu’as-tu remarqué? Qu’as-tu ressenti en exécutant cette danse?

Ramenez les élèves à la liste des émotions créée au début du cours afin de créer un tableau de référence qui sera affiché dans la classe. Ajoutez des mots décrivant des mouvements corporels à chaque émotion (par exemple, heureux : bondir, sauter, grand, etc.). Les élèves auront des idées différentes sur les mouvements qui correspondent à chaque émotion. Cette diversité d'opinions doit être encouragée.

Assessment as Learning (AaL)
  • Self- and peer-assessments and reflections
Assessment of Learning (AoL)
  • Anecdotal records can be used summatively for student creations based on co-created success criteria & curriculum (PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques)

Students' dance phrase in lesson 4 can be evaluated with criteria that is co-constructed with students before and during the choreography. Students will employ their knowledge of the dance elements as outlined in the curriculum and their observations from the preceding lessons in the creation of these criteria.