In this lesson students will discuss their previous dance experiences with community cultural dance or viewing dance in the media. They will work on moving in personal and general space and will explore both locomotor and non-locomotor movements. As a group, students will create a short movement phrase using these movements and will share and reflect on their creation.

Critical Learning
  • Our bodies already know how to create many movements and we can shape those movements, as well as new movements that we develop or learn from each other, into dance.
  • Dance is one way of expressing our ideas and feelings.
Guiding Questions / Questions directrices
  • What is dance?
  • How do you express yourself without talking?
  • How do you feel when you dance or move your body?

  • Qu'est-ce que la danse ?
  • Comment t'exprimes-tu sans parler ?
  • Que ressens-tu lorsque tu danses ou que tu bouges ton corps ?
Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to:

  • talk about dance and dances that they already know.
  • tell and show a variety of on-the-spot (non-locomotor) and traveling (locomotor) movements.
  • perform a short dance phrase in a large group with limited help from the teacher.

A la fin de cette leçon, je peux :

  • parler de la danse et des danses que je connais déjà.
  • de raconter et de montrer une variété de mouvements sur place (non locomoteurs) et de mouvements de déplacement (locomoteurs).
  • réaliser une courte phrase de danse dans un grand groupe avec une aide limitée de l'enseignant.
Readiness

In order to effectively participate in this lesson, students will need to be able to move throughout general space while maintaining the personal space around them. Except in cases where contact is part of the activity, they will need to be capable of moving throughout general space without touching others. Students will also need to be familiar with the Think/Pair/Share strategy, they will need to understand directional words (up, down, left, right) and they will need to know the names of their body parts.

If you are doing these lessons in the classroom, you will want to move the desks/tables aside. Students will improve at this task if they're given the opportunity to practice.

Terminology / Terminologie
Materials / Matériaux
  • Music player
  • Classical, instrumental, or percussion music that has differing tempi (e.g. New Age music by Ray Lynch, Dave Grusin or Shadowfax or Penguin Cafe Orchestra is great background music; Geoff Bennet - Music for BiPedal Movement and Next of Skin)
  • A bell or drum to use as a signal
  • Appendix 2 Anchor Chart: Locomotor Movements / Annexe 2 Tableau d'ancrage : Mouvements locomoteurs
  • Appendix 3 Anchor Chart: Non-Locomotor Movements / Annexe 3 Tableau d'ancrage : Mouvements non-locomoteurs
  • PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques

Minds On / L'esprit en marche (~20 minutes)

Whole Class > Introducing Dance

Introduce the word dance to the students. Ask them to turn to a partner and do the knee to knee, eye to eye strategy and talk about dances they have seen at family parties, live performances, on television (media) or in movies.  

Prompt: What is dance? Where have you seen dancing? What did you see? 

After students have discussed with their partner, ask them to share. Record their responses on chart paper. You may, for instance, end up with list of different dance styles or genres that students are already aware of (e.g. ballet, jazz, ballroom, Chinese ribbon dance, cultural dances, free movement, silly dancing, etc.). Discuss with students what all of these dances have in common. They all involve moving our bodies through space!

Toute la classe > Introduction à la danse

Présentez le mot « danse » aux élèves. Demandez-leur de se tourner vers un partenaire et d'utiliser la stratégie « genou à genou, œil dans l'œil » pour discuter des danses qu'iels ont vues lors de fêtes de famille, de spectacles, à la télévision (médias) ou au cinéma.  

Invitation : Qu’est-ce que c’est la danse? Où as-tu déjà vu de la danse? Qu’est-ce que tu as vu?

Une fois que les élèves ont discuté avec leur partenaire, demandez-leur de partager leurs réflexions. Notez leurs réponses sur une grande feuille de papier. Vous obtiendrez peut-être une liste des différents styles ou genres de danse que les élèves connaissent déjà (par exemple, le ballet, le jazz, la danse de salon, la danse chinoise au ruban, les danses culturelles, les mouvements libres, les danses loufoques, etc.). Discutez avec les élèves de ce que toutes ces danses ont en commun. Elles impliquent toutes de bouger notre corps dans l'espace !

Teacher Tip

Teachers should be sensitive to cultural differences and differences in exposure to dance due to socio-economic factors.

Whole Class > Mirroring Warm-up

Teacher Prompt: Find your bubble space and face me. Mirror, or follow, my movements. Keep your eyes on me at all times and be my mirror reflection. 

  • Try to move each body part  and joint.
  • Start with your head and move down to your toes.
  • Use basic non-locomotor movements such as swinging, bending, twisting, stretching, etc.
  • Begin with softer, smaller movements and transition to stronger, larger movements.

Teacher Tip: Reverse the order by beginning with stronger, larger movements and transition to softer, smaller movements towards the end for a cool down.

Toute la classe > Échauffement en miroir

Invitation de l'enseignant.e : Trouvez votre espace personnel et faites-moi face. Imitez ou suivez mes mouvements. Gardez les yeux fixés sur moi à tout moment et soyez mon reflet dans un miroir.

  • Essayez de bouger chaque partie du corps et chaque articulation.
  • Commencez par la tête et descendez jusqu'aux orteils.
  • Utilisez des mouvements de base non locomoteurs tels que se balancer, se pencher, se tordre, s'étirer, etc.
  • Commencez par des mouvements plus doux et plus petits, puis passez à des mouvements plus forts et plus amples.

N.B. : Inversez l'ordre en commençant par des mouvements plus forts et plus amples, puis passez à des mouvements plus doux et plus petits vers la fin pour vous détendre à la fin.

Action (~20 minutes)

Individual > Exploring Personal Space

  • In order to ensure their safety, students need to understand how to move throughout the room (general space) while maintaining a cushion of space around their bodies (called personal space).
  • Ask students to explore the size of their personal space bubble while remaining in one spot (you may want to designate spots using pieces of tape or small mats).
  • Ask students to glue your feet to the floor and reach their hands way out into the space.   

Prompt: How far can they go? What happens if you bend your knees? Try it on a low level, close to the floor. This space you've just explored is called your bubble space; it's going to travel with you wherever you dance. (See Appendix 3.) 

  • Then, ask students to move throughout the general space (in silence), using a variety of locomotor (traveling) movements (see Appendix 2), and without touching anyone or anything else. 

Prompt: Take the bubble with you!   Using a bell or a drum, instruct the students to practice freezing when they hear that particular sound.

Individuel > Explorer son espace personnel

  • Afin d'assurer leur sécurité, les élèves doivent comprendre comment se déplacer dans la salle (espace général) tout en conservant un espace libre autour d'eux (appelé espace personnel).
  • Demandez aux élèves d'explorer la taille de leur bulle d'espace personnel tout en restant au même endroit (vous pouvez désigner des emplacements à l'aide de morceaux de ruban adhésif ou de petits tapis).
  • Demandez aux élèves de coller leurs pieds au sol et d'étendre leurs mains loin dans l'espace.

Invitation : Ils vont jusqu’où? Qu’est-ce qui se passe si tu plies tes genoux? Essaie à un niveau plus bas, près du sol. Cette espace, c’est ta bulle. Elle te suivra partout où tu danseras. (Voir Annexe 3).

  • Demandez ensuite aux élèves de se déplacer dans l'espace (en silence), en utilisant divers mouvements locomoteurs (déplacement) (voir Annexe 2), sans toucher personne ni rien d'autre.

Invitation : Apporte ta bulle! 

À l'aide d'une cloche ou d'un tambour, demandez aux élèves de s'entraîner à s'immobiliser lorsqu'iels entendent ce son particulier.

Individual > Exploring Non-Locomotor Movements

  • Now that students have been reminded how to move safely in both personal and general space, ask them to return to their bubble spot. Use your bell or your drum to signal transitions to the students (when they should move back to their spot, when they should freeze).
  • Ask students what movements can we do right here, without moving from our spots. Make a list of all of the on-the-spot movements that we can do. Explain to students that in dance, we call these non-locomotor movements.
  • Ask students what movements can we do that will move us all around the room. Tell students that after we try each movement, we're going to dance back to our special bubble spot and that you will add the word to a different list, one of traveling movements. Explain that in dance we call these locomotor movements.   

Prompt: Don't forget to take your bubble space with you while you're moving so that everyone can stay safe.

Individuel > Explorer les mouvements non-locomoteurs

  • Maintenant que les élèves ont réappris à se déplacer en toute sécurité dans leur espace personnel et dans l'espace général, demandez-leur de retourner à leur place dans la bulle. Utilisez votre cloche ou votre tambour pour signaler les transitions aux élèves (quand ils doivent retourner à leur place, quand iels doivent s'immobiliser).
  • Demandez aux élèves quels mouvements nous pouvons faire ici, sans bouger de notre place. Dressez une liste de tous les mouvements que nous pouvons faire sur place. Expliquez aux élèves que, en danse, nous appelons cela des mouvements non locomoteurs.
  • Demandez aux élèves quels mouvements nous pouvons faire pour nous déplacer dans la salle. Dites aux élèves qu'après avoir essayé chaque mouvement, nous allons danser pour retourner à notre place dans la bulle et que vous ajouterez le mot à une autre liste, celle des mouvements de déplacement. Expliquez qu'en danse, nous appelons ces mouvements des mouvements locomoteurs.

Invitation : N’oublie pas de garder ta bulle avec toi quand tu bouges, pour que tout le monde soit hors de danger.

Differentiation (DI)

The lists of movements should be available for students to refer to as they dance.

Students self-select the way they interpret the movements listed on the charts/lists. Students with limited voluntary movement will be able to participate fully by choosing those body parts that they are able to move. For students with extremely limited voluntary movement, teachers may want to use or create a tool such as the Simpson Board that will allow those students to direct the movement of others.

Whole Class > Creating a Movement Phrase

  • Now that students are aware of the movement possibilities in both self and general space, explain that they will, with your help, co-create a movement phrase that alternates between locomotor (traveling) and non-locomotor movements (on-the-spot).
  • Record the order of the movements on chart paper (you may also want to include pictograms that symbolize the movements or simple pictures) so that students can refer to them as they dance. 

Prompt: We're going to choose three movements from each of the lists we've made so that we have six movements all together. Which on-the spot movement should we start with? Then which traveling movement? Then what? Let's switch back and forth between the lists so that we make a pattern.  Can you freeze in a shape at the end? Let's practice our dance a few times so that we know what comes next. You can look at the list if you forget. 

Toute la classe > Créer une phrase de mouvement

  • Maintenant que les élèves sont conscient.e.s des possibilités de mouvement dans leur espace personnel et dans l'espace général, expliquez-leur qu'iels vont, avec votre aide, co-créer une phrase de mouvement qui alterne entre des mouvements locomoteurs (déplacement) et non locomoteurs (sur place).
  • Notez l'ordre des mouvements sur une grande feuille de papier (vous pouvez également inclure des pictogrammes symbolisant les mouvements ou des images simples) afin que les élèves puissent s'y référer pendant qu'ils dansent. 

Invitation : Nous allons choisir des mouvements de chacune des listes que nous avons faites, pour avoir en tout six mouvements. Avec quel mouvement sur place devrait-on commencer? Ensuite, quel mouvement devrait-on faire pour nous déplacer? Ensuite? On va alterner nos listes pour créer un modèle. Peux-tu faire une forme figée à la fin ? Pratiquons cette danse quelques fois pour trouver ce qui viendra après. Tu peux regarder la liste si tu as un blanc de mémoire.

Assessment for Learning (AfL)
  • Side coach and provide feedback as children are dancing
  • PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques
Assessment as Learning (AaL)
  • Self-assessment and group self-assessment during creation of movement (informal)

Consolidation (~35 minutes)

Whole Class > Sharing Movement Phrases

  • Ask half of the class to sit while the other half dances. You may want to call out the movements if you see that the students are forgetting. Switch roles and the students who watched can dance.
  • After each performance, ask the students to reflect on what they saw and how they felt both as performers and as observers.  

Prompt: What movements did you enjoy doing? Which movements did you find difficult or challenging? Which movements did you find most interesting when you were watching? Were those different from the ones that you preferred to dance themselves?

  • As a formal reflection, ask students to draw themselves performing their favourite movement from the piece and to write a few sentences describing the movement and how they felt while dancing it.

Toute la classe > Partager des phrases de mouvements

  • Demandez à la moitié de la classe de s'asseoir pendant que l'autre moitié danse. Vous pouvez rappeler les mouvements si vous voyez que les élèves les oublient. Inversez les rôles et laissez les élèves qui regardaient danser.
  • Après chaque représentation, demandez aux élèves de réfléchir à ce qu'iels ont vu et à ce qu'iels ont ressenti en tant qu'interprètes et observateurs.

Invitation : Quels mouvements as-tu aimé faire ? Quels mouvements as-tu trouvés plus difficile ? Quels mouvements as-tu trouvés les plus intéressants à regarder ? Étaient-ils différents de ceux que tu préféres danser toi-même ?

  • À titre de réflexion formelle, demandez aux élèves de se dessiner en train d'exécuter leur mouvement préféré de la pièce et d'écrire quelques phrases décrivant le mouvement et ce qu'iels ont ressenti en le dansant.
Differentiation (DI)
  • Performing the dances in a large group takes the pressure off nervous or anxious students, particularly as this is an introductory lesson. 
Assessment for Learning (AfL)
  • Group self-assessment during reflections
  • Comments should focus on describing and highlighting students' efforts without passing judgment or suggesting that one response is better than another
  • PDF #1 Anecdotal Records / Notes anecdotiques
Assessment as Learning (AaL)
  • Self-assessment during reflections
  • Formal drawing self-assessment