In this lesson, students explore the Character Education traits of respect and co-operation and responsibility to each other and the work as they build a play together. The students engage in a co-operative learning/respect activity and deepen their understanding of respect through the discussion. The students synthesize the story to create tableau images following the dramatization.

Guiding Questions / Questions directrices
  • Why is it important to co-operate with others when dramatizing a story?
  • How can I show respect to others when working in drama and in the classroom and in my life?
  • How can I show respect for the performers when I am in the audience?

  • Pourquoi est-il important de coopérer avec les autres lors de la mise en scène d'une histoire ?
  • Comment puis-je faire preuve de respect envers les autres lorsque je travaille dans le théâtre, en classe et dans ma vie ?
  • Comment puis-je respecter les artistes lorsque je fais partie du public ?
Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to:

  • Retell a story
  • Communicate various criteria and examples of respect and responsibility
  • Plan and perform a dramatization of a story
  • Express the main idea of a story through tableau

A la fin de cette leçon, les élèves seront capables :

  • de raconter une histoire
  • de communiquer divers critères et exemples de respect et de responsabilité
  • de planifier et de jouer une représentation théâtrale d'une histoire
  • d'exprimer l'idée principale d'une histoire au moyen d'un tableau
Readiness

Students need to have a positive classroom climate with pre-established classroom routines, and should be familiar with demonstrating attentive listening, cooperation, collaboration, problem solving, and questioning skills. They should have an understanding of community and know that they belong to the school community.

Terminology / Terminologie
  • Responsibility / La responsabilité
  • Respect / Le respect
Materials / Matériaux
  • Any board sponsored material that depicts its unique approach to Character Education (e.g. Character Matters)
  • A ball of yarn or string / Une grosse pelote de laine ou de la ficelle
  • Instrumental Music and a Speaker or CD Player / Musique instrumentale et un moyen d'en partager
  • Chart paper and Markers / Le papier en grand format et des feutres
  • PDF #1 Little Red Hen / La petite poule rouge
  • PDF #2 Tableau Rubric & Anecdotal Records / Grille d'évaluation et des notes anecdotiques pour le tableau
  • PDF #4 Participation Checklist / Liste de contrôle pour la participation

Minds On (~15 minutes)

Whole Class > Cooperative Learning Activity

To prepare for this activity, the class can brainstorm ways that we can show kindness and respect to our friends. The concept of a compliment can be reinforced by providing models and / or examples.

  • Invite the class to sit in a large circle.
  • Stand in the centre, holding a big ball of yarn.
  • Model by saying a student's name and ". . . I like how you help your friends with their Math" and then, holding the end of the yarn, roll the ball of yarn to the student until he or she catches it.
  • The student in turn holds on to their piece of yarn and says "I like how you. . ."  to another classmate and rolls the ball again to another student.
  • This repeats until there is a huge spider web of respect and everyone has received and given the yarn at least once.

Some safety reminders about pulling on the yarn, etc. may be required.

Classe entière > Activité d'apprentissage coopératif

Pour préparer cette activité, la classe peut réfléchir à la manière dont nous pouvons faire preuve de gentillesse et de respect à l'égard de nos amis. Le concept de compliment peut être renforcé en fournissant des modèles et/ou des exemples.

  • Invitez la classe à s'asseoir en un grand cercle.
  • Placez-vous au centre et tenez une grosse pelote de laine.
  • Donnez l'exemple en prononçant le nom d'un élève et en disant ". . . J'aime la façon dont tu aides tes amis en mathématiques", puis, en tenant l'extrémité du fil, faites rouler la pelote vers l'élève jusqu'à ce qu'iel l'attrape.
  • L'élève tient à son tour son morceau de laine et dit « J'aime comment tu... » à un autre camarade. ." à un autre camarade de classe et roule à nouveau la pelote vers un autre élève.
  • L'exercice se répète jusqu'à ce qu'il y ait une immense toile d'araignée de respect et que tout le monde ait reçu et donné le fil au moins une fois.

Quelques rappels de sécurité concernant la traction sur le fil, etc. peuvent être nécessaires.

Whole Class > Discussion

Facilitate a discussion of how we demonstrate respect to our peers everyday.

Key Questions for Discussion:
  • What is respect?
  • How do we show respect in our classroom? School? Community?
  • Why is it important to show respect when we watch others do drama?
  • Does respect look different in different communities?
  • Can you think of specific gestures that show respect (e.g. shaking hands, making eye contact, bowing, removing your shoes when entering one's home, etc.)
  • What can we do if someone is not being respectful of others?

Teacher Note: Requiring specific behaviours as demonstrations of respect ignores the specific access needs of students (e.g., eye contact causes distress/discomfort for some people, physical contact is not universally acceptable, etc.). Adding this nuance is important to discussions.

Classe entière > Discussion

Animez une discussion sur la manière dont nous faisons preuve de respect envers nos pairs au quotidien.

Questions clés pour la discussion :
  • Qu'est-ce que le respect ?
  • Comment faisons-nous preuve de respect dans notre classe ? À l'école ? Dans la communauté ?
  • Pourquoi est-il important de faire preuve de respect lorsque nous regardons les autres faire du théâtre ?
  • Le respect est-il différent d'une communauté à l'autre ?
  • Pouvez-vous citer des gestes spécifiques qui témoignent du respect (par exemple, serrer la main, établir un contact visuel, s'incliner, enlever ses chaussures en entrant chez quelqu'un, etc.)
  • Que pouvons-nous faire si quelqu'un ne respecte pas les autres ?

À noter : exiger des comportements spécifiques en guise de démonstration de respect ne tient pas compte des besoins spécifiques des élèves en matière d'accès (par exemple, le contact visuel est source de détresse ou d'inconfort pour certaines personnes, le contact physique n'est pas universellement acceptable, etc.) ). Il est important d'apporter cette nuance dans les discussions.

Action (~25 minutes)

Whole Class > Revisiting the Story

Review the story of The Little Red Hen (PDF #1). 

  • What was the pattern in the story?
  • What were some different  problems that the Hen had?
  • How did the problem get solved?
  • How did we choose to solve the problem in our drama?

Classe entière > Revoir l'histoire

Reprenez l'histoire de La Petite Poule Rouge (PDF #1).

  • Quel est le schéma de l'histoire ?
  • Quels sont les différents problèmes rencontrés par la poule ?
  • Comment le problème a-t-il été résolu ?
  • Comment avons-nous choisi de résoudre le problème dans notre pièce ?

Whole Group > Retelling the Story

Students sit in a circle. Invite students to retell the story with each child contributing one or two sentences in sequential order. Begin by saying "Once there was a Little Red Hen who lived with her chicks and friends cat, dog and goose." The student on the right continues the story, until the story is complete.

Teacher Note: By limiting students to one sentence, each should be able to contribute one part of the story. Students, however can have the right to pass. Some students may need assistance with retelling in sequential order. Students can write a reflection sentence or draw a response to the sentence stem.

Groupe entier > Raconter l'histoire

Les élèves s'assoient en cercle. Invitez-les à raconter à nouveau l'histoire, chaque enfant apportant une ou deux phrases dans l'ordre. Commencez par dire : "Il était une fois une petite poule rouge qui vivait avec ses poussins et ses amis, le chat, le chien et l'oie". L'élève de droite poursuit l'histoire jusqu'à ce qu'elle soit complète.

À noter : En limitant les élèves à une seule phrase, chacun devrait pouvoir contribuer à une partie de l'histoire. Les élèves peuvent toutefois avoir le droit de passer leur tour. Certains élèves peuvent avoir besoin d'aide pour raconter l'histoire dans l'ordre séquentiel. Les élèves peuvent écrire une phrase de réflexion ou dessiner une réponse à l'énoncé de la phrase.

Small group > Dramatizing the Story

  • Students work in groups of four or five to dramatize the story of The Little Red Hen.
  • To prepare for this activity, the students should decide on the role that they will take i.e. Hen, Dog, Cat, Goose.
  • Some groups may wish to add a narrator to help tell the story.
  • Invite students to create a short play that retells the story of the Little Red Hen.

Teacher Prompts: What will each of the characters do? What will each of the characters say? Where will the story take place. 

  • Allow time for the students to rehearse the story.

Extension: Invite students to use objects and materials in the room as props and costumes.

Petit groupe > Mise en scène de l'histoire

  • Les élèves travaillent par groupes de quatre ou cinq pour mettre en scène l'histoire de la Petite Poule Rouge.
  • Pour préparer cette activité, les élèves doivent décider du rôle qu'iels joueront : poule, chien, chat, oie.
  • Certains groupes souhaiteront peut-être ajouter un narrateur pour les aider à raconter l'histoire.
  • Invitez les élèves à créer une courte pièce de théâtre racontant l'histoire de la petite poule rouge.

Invitations de l'enseignant.e : Que fera chacun des personnages ? Que diront les personnages ? Où l'histoire se déroulera-t-elle ? 

  • Laissez aux élèves le temps de répéter l'histoire.

Approfondissement : Invitez les élèves à utiliser des objets et des matériaux de la salle comme accessoires et costumes.

Whole class > Sharing the Dramatization

One or more groups can volunteer to show their play to the rest of the class. Remind the students of their role as audience members to be respectful of other's work. After each presentation ask the students to tell the performing group what they like about their presentation.

Classe entière > Partager la mise en scène

Un ou plusieurs groupes peuvent se porter volontaires pour présenter leur pièce au reste de la classe. Rappelez aux élèves qu'en tant que spectateurs.trices, iels doivent respecter le travail des autres. Après chaque présentation, demandez aux élèves de dire au groupe qui a joué ce qu'iels ont aimé dans sa présentation.

Small group > Tableaux Stories

  • Invite each group to tell the story of The Little Red Hen in three frozen pictures.
  • One picture should show the beginning of the story, one the middle and one the end of the story.
  • Remind the students that they won't be speaking or moving in their tableaux scenes.
  • Allow time for the students to prepare their tableaux stories.
  • If ready, groups can share their work with others in the class.  

Remind students about the features of a good tableau. Teacher Prompt: How do levels help make a tableaux more interesting?

Petit groupe > Histoires en tableaux

  • Invitez chaque groupe à raconter l'histoire de La petite poule rouge en trois images figées.
  • Une image doit représenter le début de l'histoire, une autre le milieu et une autre la fin de l'histoire.
  • Rappelez aux élèves qu'iels ne parleront pas et ne bougeront pas dans leurs tableaux.
  • Laissez aux élèves le temps de préparer leurs tableaux.
  • S'iels sont prêt.e.s, les groupes peuvent partager leur travail avec les autres élèves de la classe.

Rappelez aux élèves les caractéristiques d'un bon tableau. Invitation de l'enseignant.e : Comment les niveaux contribuent-ils à rendre un tableau plus intéressant ?

Assessment for Learning (AfL)

Circulate during activities and gather anecdotal observations based on the students' contribution during the various phases of the activity.

Assessment as Learning (AaL)

Observe students' cooperative skills as they prepare their dramatization. Who is contributing ideas to the work? How do the students help each other? Use Participation Checklist (PDF #4). Participation marks cannot be used in a students grade, but could contribute to assessment data for the Learning Skills.

Assessment of Learning (AoL)

Use PDF #2 to assess students understanding of tableau.

Consolidation (~25 minutes)

Whole Class > Reflection

The students can discuss what they enjoyed about the activity. Teacher Prompts: Do you think you worked well with your friends as you prepared your play? Did you help others as you dramatized the story together? When did you show kindness and respect to others?

Classe entière > Réflexion

Les élèves peuvent discuter de ce qu'iels ont apprécié dans cette activité. Invitations de l'enseignant.e : Pensez-vous avoir bien travaillé avec vos ami.e.s lors de la préparation de votre pièce ? Avez-vous aidé les autres lorsque vous avez joué l'histoire ensemble ? Quand avez-vous fait preuve de gentillesse et de respect envers les autres ?

Whole Class > A Star and a Wish

Invite the class to sit in a circle. Going around the circle, have each student share a Star or a Wish for the lesson. A Star is something they enjoyed and a Wish is a suggestion for the future, such as a change or improvement. Let students know they also have the right to pass. 

Toute la classe > Une étoile et un souhait

Invitez la classe à s'asseoir en cercle. En faisant le tour du cercle, demandez à chaque élève de partager une étoile ou un souhait pour la leçon. Une étoile est une chose qu'iels ont appréciée et un souhait est une suggestion pour la prochaine fois, comme un changement ou une amélioration. Faites savoir aux élèves qu'iels ont également le droit de passer leur tour.

Independent > Writing a reflection

Students can complete the prompt "I showed respect today when..."

Indépendant > Rédiger une réflexion

Les élèves peuvent répondre au message « J'ai montré le respect aujourd'hui quand ... »

Assessment for Learning (AfL)

Encourage self and peer evaluation through the Star and a Wish strategy. Help students make connections between the concept of responsibility and their own lives.