In this lesson, students will explore the Character Education trait of Kindness and relate it to their personal experiences, classroom community and world. Students will explore the convention of tableau by creating an imaginary setting where incidents of Kindness are shared. 

Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of the lesson, students will be able to:

  • Demonstrate and recognize acts of kindness
  • Freeze and use levels in tableau
  • Demonstrate the qualities of a respectful performer and audience member

Par la fin de la leçon, les élèves seront capables :

  • De démontrer et reconnaître les actes de bonté
  • D'arrêter et utiliser des niveaux dans un tableau
  • De démontrer les qualités d'un interprète et d'un membre du public respectueux.
Guiding Questions / Question directrices
  • In what ways are we kind to others?
  • How might we demonstrate Kindness?
  • Do you know any stories of people being kind?

  • De quelles manières sommes-nous gentils avec les autres ?
  • Comment pouvons-nous faire preuve de bonté ?
  • Connais-tu des histoires de personnes qui ont été gentilles ?
Readiness

Students need to have a positive classroom climate with pre-established classroom routines, and should be familiar with demonstrating attentive listening, cooperation, collaboration, problem solving, and questioning skills. They should have an understanding of community and know that they belong to the school community.

Terminology / Terminologie
Materials / Matériaux
  • Any board sponsored material that depicts its unique approach to Character Education (e.g. Character Matters)
  • Visual arts materials (paper, paints, crayons, construction paper) / Les matériaux pour l'art plastique (p.e., le papier, les peints, les crayons de couleur, le papier de bricolage)
  • PDF#2 Tableau Rubric & Anecdotal Records / Grille d'évaluation et des notes anecdotiques pour le tableau

Minds On / Esprit en marche (~15 min)

Whole Class > Review of Learning Goal

Post on chart paper the word "Kindness".

Prompt: Today we are going to explore what it means to be kind. When/how are we kind to others? When/how are others kind to us?

Classe entière > Révision du but d'apprentissage

Écrivez le mot "Gentillesse" sur le tableau blanc ou une pièce de papier en grand format.

Invitation : Aujourd'hui, nous allons explorer ce que signifie être gentil. Quand/comment sommes-nous gentils avec les autres ? Quand/comment les autres sont-ils gentils avec nous ?

Whole Class > Brainstorm

  • Display T chart with the following two headings: I am kind when... / Someone is kind to me when...
  • Invite students to share their response to each of the sentence stems. Record ideas on the chart.

Classe entière > Remue-méninges

  • Créez un tableau en T avec les deux titres suivants : Je suis gentil.le quand... / Quelqu'un est gentil.le avec moi quand...
  • Invitez aux élèves de partager leur réponse à chaque tige de phrase. Enregistrez les idées au tableau.

Pairs > Personal Storytelling

  • Model the activity by telling a personal story of kindness (e.g. the time that I shoveled an elderly neighbour's walk). To activate prior experience, encourage students to consider stories of kindness between friends, in families and with teachers.
  • Encourage students to share their stories of kindness with their partners. Remind students to share stories that they are comfortable sharing in public and will not make them sad.
  • Invite volunteers to share their stories with the whole class. 

Par deux > Racontons nos histoires

  • Démontrez l'activité en racontant une histoire personnelle de la gentille (par exemple, la fois où j'ai déneigé l'allée de mon voisin). Pour activer les expériences antérieures, encouragez les élèves à réfléchir à des histoires de gentillesse entre ami.e.s, dans les familles et avec les enseignant.e.s.
  • Encouragez aux élèves de partager leurs histoires de gentillesse par deux. Rappelez aux élèves de raconter des histoires qui les mettent à l'aise en public et qui ne les rendront pas tristes.
  • Invitez à quelques élèves de partager leurs histoires avec la classe.
Assessment for Learning

Observe student engagement and understanding during the discussion of kindness.

Action (~20 minutes)

Whole Class > Images of Kindness

  • Invite students to walk about the room independently.
  • Inform students that you will call out different acts of kindness from the list. Tell students to make a frozen statue depicting each act of kindness.
  • Examples: walking the dog, cleaning your room, helping in the kitchen, playing with your baby brother, etc.

Classe entière > Images de gentillesse

  • Invitez aux élèves de marcher autour de la salle de manière indépendante.

L'enseignant.e dit:

  • Je vais dire des gestes de gentillesse sur ma liste.
  • Quand tu les entends, crée une statue figée qui montre cette geste de gentillse avec ton corps.

Exemples: promener le chien, nettoyer ta chambre, aider à la cuisine, jouer avec ton petit frère, etc.

Whole Class > Tableau > Wiggle Freeze

  • Explain the concept of tableau as a frozen picture that can be used to depict a story. Explain the concept of low, medium and high levels when creating frozen pictures.
  • Introduce the game Wiggle Freeze. Invite students to walk around in a circle. On a signal, the students must freeze in position. Next, have the children walk about the room again and, on signal, call out the following directions:
    • Freeze and plant a seed (low level)
    • Freeze and smells the roses (medium level)
    • Freeze and reach for an apple from the tree (high level)

Classe entière > Tableau > Se trémousser et Geler

  • Expliquez le concept d'un image figé (un tableau) qui peut être utilisé pour représenter une histoire. Expliquez le concept des niveaux bas, moyens, et élevé en créant des images figés.
  • Introduisez le jeu "Se trémousser et Geler". Invitez aux élèves de marcher autour d'un cercle. Sur un signal, les élèves devraient se geler en position. Ensuite, les élèves marchent autour du cercle encore, et sur un signal, criez les directives suivantes :
    • Arrêter et planter une graine (bas niveau)
    • Arrêter et sentir les roses (niveau moyen)
    • Arrêter et prendre une pomme dans l'arbre (niveau élevé)

Small Group > Tableau of Stories of Kindness

  • Working in groups of three or four, students create a tableau to portray a kindness story. Remind students to include everyone in the frozen picture. Remind students to use different levels.
  • Invite volunteers to show their tableaux to others.
  • This activity can be repeated with partners switching places in the tableau. Invite one half of the class to share the tableaux and statues with the other half and switch. 

Petit groupe > Tableau d'histoires de gentillesse

  • Par groupes de trois ou quatre, les élèves créent un tableau illustrant une histoire de gentillesse. Rappelez-leur d'inclure tout le monde dans l'image figée. Rappelez-leur d'utiliser différents niveaux.
  • Invitez des volontaires à montrer leurs tableaux aux autres.
  • Cette activité peut être répétée avec des partenaires qui changent de place dans le tableau. Invitez une moitié de la classe à partager les tableaux et les statues avec l'autre moitié, puis inversez les rôles.

Whole Class > Reflecting through Discussion

Following the sharing of the tableaux, students discuss the tableaux.

Key Questions for Discussion
  • What did you see in the picture?
  • Who was being kind?
  • What did you like about the tableaux?
  • What is kindness?
  • How do we know when someone is kind?
  • Why is it important to be kind?

Classe entière > Réflexion à travers la discussion

Après la présentation des tableaux, les élèves en discutent.

Questions clés pour la discussion
  • Que vois-tu dans cette image ?
  • Qui est gentil ?
  • Qu'aimes-tu dans ce tableau ?
  • Qu'est-ce que la gentillesse ?
  • Comment sait-on quand quelqu'un est gentil ?
  • Pourquoi est-il important d'être gentil ?
Assessment for Learning (AfL)

Use the tableau rubric and/or anecdotal records (PDF #2) to assess understanding of tableau.

Consolidation (~20 minutes)

Individual > Pictures of Kindness

Have students create illustrations that tell stories of kindness. They may use ideas from the chart or the tableaux they created for their pictures. Instruct students to create a title for the piece. 

Travail indépendant > Images de gentillesse

Demandez aux élèves de créer des illustrations qui racontent des histoires de gentillesse. Iels peuvent utiliser les idées du tableau ou les tableaux qu'iels ont créés pour leurs images. Demandez aux élèves de créer un titre pour leur œuvre.

Whole Class > Sharing

Post student artwork on the classroom wall and gather as a class community to share work. Consider brainstorming words related to kindness (e.g. generous, helping, caring, etc.) and posting them near the artwork for future reference.

Classe entière > Partage

Affichez les œuvres d'art des élèves sur le mur de la classe et réunissez-vous en tant que communauté pour partager votre travail. Pensez à faire un remue-méninges sur les mots liés à la gentillesse (par exemple, généreux, aidant, attentionné, etc.) et affichez-les près de l'œuvre d'art pour vous y référer ultérieurement.

Assessment as Learning (AaL)

Use the class discussion and visual art activity to encourage students to make connections between the concept of courage and their lives, community and world.

Differentiation

Flexible groupings throughout the lesson. Opportunities for students to use kinaesthetic and verbal modes of expression are within the lesson.

Link and Layer

Create a word wall of vocabulary related to kindness to consolidate learning and as an anchor chart for future lessons.