Students will continue to explore the Character Education trait of Kindness by listening and responding to a story. Students will deepen their understanding of caring, helping and friendship and work towards exploring other character education traits such as respect and empathy.

Guiding Questions / Questions directrices
  • In what ways can we show friendship?
  • How do you show kindness to a friend?
  • How/who do we ask for help?

  • De quelles manières pouvons-nous faire preuve d'amitié ?
  • Comment faire preuve de gentillesse à l'égard d'un ami.e ?
  • Comment/à qui demandons-nous de l'aide ?
Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to:

  • Demonstrate and appropriately acknowledge respectful behaviour
  • Role play to solve a problem
  • Interpret a story using movement and sound

À la fin de cette leçon, les élèves seront capables de :

  • de faire preuve d'un comportement respectueux et de le reconnaître de manière appropriée
  • de participer à un jeu de rôle pour résoudre un problème
  • d'interpréter une histoire en utilisant le mouvement et le son
Readiness

Students need to have a positive classroom climate with pre-established classroom routines, and should be familiar with demonstrating attentive listening, cooperation, collaboration, problem solving, and questioning skills. They should have an understanding of community and know that they belong to the school community.

Terminology / Terminologie
Materials / Matériaux
  • Any board sponsored material that depicts its unique approach to Character Education (e.g. Character Matters)
  • Instrumental Music and device for playing the music (CD player, portable speaker, projector speakers, etc.) / Musique intrumentale et un moyen pour en partager
  • Puppets / Marionnettes - Try this free download
  • Chart paper and markers / Le papier en grand format et des feutres
  • PDF #1 Little Red Hen / La petite poule rouge
  • PDF #3 Role Play Rubric & Anecdotal Records / Grille d'évaluation et des notes anecdotiques pour le jeu de rôle

Minds On (~20 minutes)

Whole Class > Brainstorming

Tell students that they are going to listen to a story about helping others. Brainstorm a list of people that they could go to in the school and/or community if they needed help. Prompt: In what ways could each of these people help?

Classe entière > Remue-méninges

Dites aux élèves qu'iels vont écouter une histoire sur l'aide aux autres. Faites un remue-méninges pour dresser une liste de personnes à qui iels pourraient s'adresser à l'école et/ou dans la communauté s'iels avaient besoin d'aide. Invitation : De quelle manière chacune de ces personnes pourrait-elle aider ?

Whole Class  > Role Playing to Problem Solve

Tell the children that together we are going to work  to solve problems. Teacher in role explains that her kitten has climbed up the tree and can't get down. Encourage students to give advice about who she should go to for help. What kind of help can they expect from each person?

Classe entière > Jeu de rôle pour la résolution de problèmes

Dites aux enfants que nous allons travailler ensemble pour résoudre des problèmes. L'enseignant.e en rôle explique que son chaton a grimpé dans l'arbre et qu'il n'arrive pas à en redescendre. Encouragez les élèves à donner des conseils sur les personnes à qui iel devrait s'adresser pour obtenir de l'aide. Quel type d'aide peut-iel attendre de chaque personne ?

Small group > Improvisation

Divide students into small groups to create a short improvisation illustrating how they could save the kitten.

Petit groupe > Improvisation

Répartissez les élèves en petits groupes pour créer une courte improvisation illustrant la façon dont iels pourraient sauver le chaton.

Assessment for Learning (AfL)

Observe students role playing and problem solving, side coach small groups creating improvisations.

Assessment as Learning (AaL)

Use the class discussion and brainstorming to encourage students to think about kindness and respect in their own lives and how kindness and respect are important in the school and the community. 

Action (~20 minutes)

Teacher Note

Review the concept of whole group role play and teacher in role with the class. Together, create a checklist of what a successful role play looks like and use this list as an anchor chart throughout the lesson.  

Children may readily volunteer to help the hen or not. Encourage children to justify their position.

Whole Class >   Making Predictions

Tell the children that you are going to read a story about friends helping or not helping each other. The main character in the story is a hen. Ask students what kind of help a hen might need and who might she ask to give her help. 

Classe entière > Faire des prédictions

Dites aux enfants que vous allez lire une histoire sur des ami.e.s qui s'entraident ou ne s'entraident pas. Le personnage principal de l'histoire est une poule. Demandez aux élèves de quel type d'aide une poule pourrait avoir besoin et à qui elle pourrait demander de l'aide.

Whole Class > Teacher Read Aloud

Read the beginning of the story Little Red Hen (PDF #1) and pause at the description of the wheat. Invite the students to discuss the characters and the main problem in the story at this point.

Differentiation: Create puppets of each character to support student understanding of the story. This approach supports students learning English as an additional language or students with audio processing-related access needs. See the Materials for suggestions.

Classe entière > Lecture à haute voix par l'enseignant.e

Lisez le début de l'histoire de La Petite Poule Rouge (PDF #1) et faites une pause à la description du blé. Invitez les élèves à discuter des personnages et du problème principal de l'histoire à ce stade.

Différenciation : Créez des marionnettes de chaque personnage pour aider les élèves à comprendre l'histoire. Cette approche permet d'aider les élèves qui apprennent l'anglais comme langue supplémentaire ou ceux qui ont des besoins d'accès liés au traitement de l'audio. Voir les Matériax pour des suggestions.

Whole class > Exploring Movement and Sound

Invite students to move to a space on the floor. Instruct students on a signal to grow from a very tiny seed into wheat in 10 seconds and then back to a seed in 10 seconds. Repeat in a 5 second time limit. 

Instruct the students to move as wheat in the summer breeze, in a spring rainstorm, in the autumn wind. Invite students to add sound as they move i.e, add the sound of the wind and the breeze and the sounds of the rain and storm as they continue to move.

Classe entière > Explorer le mouvement et le son

Invitez les élèves à se déplacer vers un espace au sol. Au signal, demandez-leur de passer d'une toute petite graine à du blé en 10 secondes, puis de revenir à une graine en 10 secondes. Répétez l'opération dans un délai de 5 secondes.

Demandez aux élèves de se transformer en blé sous la brise d'été, sous la pluie de printemps, sous le vent d'automne. Invitez les élèves à ajouter des sons au fur et à mesure qu'iels se déplacent, c'est-à-dire à ajouter le son du vent et de la brise et les sons de la pluie et de l'orage au fur et à mesure qu'iels se déplacent.

Whole Class > Transformations

Invite the students to become one of the Friends of the Red Hen (e.g. cat, dog or goose). On a clapping signal, tell students they are to transform into their selected animal. Instruct the students to move through the space as the animal in silence and freeze on a signal. Repeat and instruct students to find their family (other dogs, etc.) through sound.  

Classe entière > Transformations

Invitez les élèves à devenir l'un.e des ami.e.s de la poule rouge (chat, chien ou oie, par exemple). Au signal des applaudissements, dites aux élèves qu'iels doivent se transformer en l'animal qu'iels ont choisi. Demandez aux élèves de se déplacer dans l'espace en tant qu'animal en silence et de s'immobiliser à un signal. Répétez l'exercice et demandez aux élèves de retrouver leur famille (autres chiens, etc.) grâce aux sons.

Teacher in Role > Problem solving: Will you help the Hen?

In the role of the farmer, approach each group and ask:

  • What is your job on the farm?
  • Are you going to help the hen?
  • How will you help the hen? Why not?
  • If you could help the hen, what would you do? 

Rôle de l'enseignant.e > Résolution de problèmes : Voulez-vous aider la poule ?

Dans le rôle de l'agriculteur, abordez chaque groupe et demandez-leur :

  • Quel est votre travail à la ferme ?
  • Allez-vous aider la poule ?
  • Comment allez-vous aider la poule ? Pourquoi ne pas l'aider ?
  • Si vous pouviez aider la poule, que feriez-vous ?
Assessment of Learning (AoL)

Use the role play rubric and/or anecdote records (PDF #3) to evaluate student engagement in role play.

Differentiation
  • Use various size groupings to include all students. Allow students to respond orally.
  • Have students present their improvisations, or have students create a tableau that comes to life on a signal from the teacher.
  • Use a tambourine or music to enhance the movement.

Consolidation (~15 min)

Whole Group > Survey

Ask the students who are willing to help the hen to cut the wheat to raise their hands. Record the number on a T chart. Ask the students who are not willing to help the hen to raise their hands. Record the number on the T chart. Draw the students' attention to the most popular vote.

Key Questions for Discussion
  • Given the results how should the Little Red Hen proceed?
  • How could she convince her friends to be kind to her and help with the wheat?

Groupe entier > Enquête

Demandez aux élèves qui sont prêts à aider la poule à couper le blé de lever la main. Notez le nombre sur un tableau en T. Demandez aux élèves qui ne veulent pas aider la poule de lever la main. Notez le nombre sur le tableau en T. Attirez l'attention des élèves sur le vote le plus populaire.

Questions clés pour la discussion
  • Au vu des résultats, comment la petite poule rouge devrait-elle procéder ?
  • Comment pourrait-elle convaincre ses amis d'être gentils avec elle et de l'aider à récolter le blé ?
Link and Layer

Incorporate math by displaying survey results in a graph.