Students will explore the concept of empathy by engaging in a whole group role play. Out of role, they will brainstorm answers to key questions related to the role play. They will debate and share their opinions. They will express their opinions verbally in role and through a visual arts depiction 

Guiding Questions / Questions directrices
  • How does role playing help us to solve problems when someone asks for help?
  • How do I better understand someone to empathize with their situation?

  • Comment les jeux de rôle nous aident-ils à résoudre des problèmes lorsque quelqu'un demande de l'aide ?
  • Comment puis-je mieux comprendre quelqu'un pour compatir à sa situation ?
Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to:

  • Step into role and problem solve
  • Develop a character and participate in dramatic role play to make a decision
  • Consider the feelings of another character and express their understanding through role play and art
  • Articulate what it means to empathize with a character or person

À la fin de cette leçon, les élèves seront capables :

  • d'entrer dans un rôle et de résoudre un problème
  • de développer un personnage et de participer à un jeu de rôle dramatique pour prendre une décision
  • de prendre en compte les sentiments d'un autre personnage et d'exprimer leur compréhension par le biais d'un jeu de rôle et de l'art
  • d'exprimer ce que signifie l'empathie à l'égard d'un personnage ou d'une personne
Readiness

Students need to have a positive classroom climate with pre-established classroom routines, and should be familiar with demonstrating attentive listening, cooperation, collaboration, problem solving, and questioning skills. They should have an understanding of community and know that they belong to the school community.

Terminology / Terminologie
Materials / Matériaux
  • Any board sponsored material that depicts their unique approach to Character Education. (e.g. Character Matters)
  • Physical newspaper (des journaux physique)
  • Visual arts materials (paper, paints, crayons, construction paper) / Les matériaux pour l'art plastique (p.e., le papier, les peints, le papier de bricolage)
  • Chart paper and markers (papier en grand format et des feutres)
  • PDF #1 Little Red Hen / La petite poule rouge
  • PDF #3 Role Play Rubric & Anecdotal Notes / Grille d'évaluation et des notes anecdotiques pour le jeu de rôle
  • Teacher Resources:

Minds On (~10 minutes)

Whole Class > Shrinking Island

Distribute sheets of newspaper throughout the open playing space. Explain the rules of the game to the students. Have each student start by standing on the newspaper "island."  Tell students, they are to hop from island to island avoiding the shark infested waters. They can only stay on one island for a few seconds but mainly they must continue to move.  Each time there is an empty island, take one island away.  Eventually there will be many students on only one or two pieces of paper. Encourage the students to help each other and fit as many students as possible on an island.

Remind students of previous discussions about respect. Remind them to be respectful of body contact when standing close together and emphasize the importance of cooperation.

Play the game until there are only two islands left or students are not able to all fit on the remaining paper. Stop the game as the stage is set for the role play.  

Alternative: Flip it! (game with no touch)

Classe entière > Île en voie de disparition

Distribuez des feuilles de papier journal dans l'espace de jeu ouvert. Expliquez les règles du jeu aux élèves. Demandez à chaque élève de commencer par se tenir sur l'« île » en papier journal.  Dites-leur qu'iels doivent sauter d'une île à l'autre en évitant les eaux infestées de requins. Iels ne peuvent rester que quelques secondes sur une île, mais iels doivent surtout continuer à se déplacer.  Chaque fois qu'il y a une île vide, enlevez-en une. Au bout du compte, il y aura beaucoup d'élèves sur une ou deux feuilles de papier seulement. Encouragez les élèves à s'entraider et à placer le plus grand nombre possible d'élèves sur une île.

Rappelez aux élèves les discussions précédentes sur le respect. Rappelez-leur de respecter le contact corporel lorsqu'iels se tiennent proches les un.e.s des autres et insistez sur l'importance de la coopération.

Jouez le jeu jusqu'à ce qu'il ne reste plus que deux îles ou que les élèves ne parviennent pas à tenir tous sur le papier restant. Arrêtez le jeu car la scène est prête pour le jeu de rôle.

Alternatif: Renverse-le (jeu sans contact)

Whole Class > Discussion

Gather students together to discuss the game.

Key Questions for Discussion
  • What did you like about the game? What didn't you like?
  • How did you help others? How did someone help you?
  • How does it feel to take care of our friends?
  • What might happen if we weren't respectful of each other when playing this game?

Classe entière > Discussion

Réunissez les élèves pour discuter du jeu.

Questions clés pour la discussion
  • Qu'est-ce qui vous a plu dans ce jeu ? Qu'est-ce qui ne vous a pas plu ?
  • Comment avez-vous aidé les autres ? Comment quelqu'un vous a-t-il aidé ?
  • Qu'est-ce que cela fait de s'occuper de ses ami.e.s ?
  • Que pourrait-il se passer si nous n'étions pas respectueux les uns des autres en jouant à ce jeu ?

Action (~30 minutes)

Whole Class > Teacher Read Aloud and Discussion

Read the story of The Little Red Hen (PDF #1) up to the moment where she decides whether or not to share the bread with her friends. Invite the students to discuss the pattern in the story.

Ask the students: What problems did Hen have? Why didn't her friends seem to want to help her? Why did they change their minds at the end of the story?

Classe entière > Lecture à haute voix par l'enseignant et discussion

Lisez l'histoire de La Petite Poule Rouge (PDF #1) jusqu'au moment où elle décide de partager ou non le pain avec ses amis. Invitez les élèves à discuter du schéma de l'histoire.

Demandez aux élèves : Quels sont les problèmes rencontrés par la poule ? Pourquoi ses amis ne semblaient-iels pas vouloir l'aider ? Pourquoi ont-iels changé d'avis à la fin de l'histoire ?

Small Group > Choral Reading

Arrange the students into three groups (i.e., dog, cat and goose). Display the words "Not I" on a chart. Reread the story to the children. This time, however, groups join in to recite the line "Not I!" each time their character says this. Instruct the students to change the line of dialogue and the way they say it in unison. (Example: loudly, softly, in an angry voice, in a happy voice etc.) 

Petit groupe > Le chant oral

Répartissez les élèves en trois groupes (chien, chat et oie). Affichez les mots « Pas moi » sur un tableau. Relisez l'histoire aux enfants. Cette fois-ci, les groupes se rejoignent pour réciter le vers « Pas moi ! » chaque fois que leur personnage le dit. Demandez aux élèves de changer la ligne de dialogue et la façon dont iels la prononcent à l'unisson. (Exemple : à voix haute, à voix basse, d'une voix fâchée, d'une voix joyeuse, etc.)

Whole Class > Discussion

Draw the students attention to the end of the story when Hen asks, "Who will eat this lovely piece of bread?" and each of the animals respond by saying "I will!" Students can discuss why they think the animals changed their mind and agreed to help the Little Red Hen. Ask the students: Should Hen let her friends eat the bread? Why or why not?

Classe entière > Discussion

Attirez l'attention des élèves sur la fin de l'histoire, lorsque la poule demande : « Qui mangera ce beau morceau de pain ? » et que tous les animaux répondent : « Je le mangerai ! ». Les élèves peuvent discuter des raisons pour lesquelles iels pensent que les animaux ont changé d'avis et ont accepté d'aider la Petite Poule Rouge. Demandez aux élèves : La poule devrait-elle laisser ses amis manger le pain ? Pourquoi ou pourquoi pas ?

Whole Class > Teacher in Role 

In role as The Little Red Hen, instruct the students to play the role of other animals on the farm. Ask them for advice about what to do about sharing bread. Ask the students: Why do you think they didn't want to help me? What would you do if you were me? Should I be kind to them if they weren't kind to me? Should I share the bread with them or keep it for my chicks? Students can work in role to share their opinions and to offer advice to Little Red Hen. 

Teacher Note: Challenge the students to give reasons for their opinions and consider a variety of possibilities i.e. sharing of the bread with conditions for next time, etc.

Classe entière > L'enseignant.e en rôle

Dans le rôle de la Petite Poule Rouge, demandez aux élèves de jouer le rôle des autres animaux de la ferme. Demandez-leur des conseils sur ce qu'il faut faire pour partager le pain. Demandez aux élèves : Pourquoi pensez-vous qu'ils ne voulaient pas m'aider ? Que feriez-vous à ma place ? Devrais-je être gentil avec eux s'ils n'étaient pas gentils avec moi ? Devrais-je partager le pain avec eux ou le garder pour mes poussins ? Les élèves peuvent travailler en équipe pour partager leurs opinions et donner des conseils à la Petite Poule Rouge.

Note de l'enseignant.e : Incitez les élèves à justifier leur opinion et à envisager diverses possibilités, par exemple le partage du pain avec des conditions pour la prochaine fois, etc.

Assessment for Learning (AfL)

Uses teacher observation and side coaching during these activities.  

Assessment of Learning (AoL)

Use the Role Play Rubric and/or Anecdotal Records (PDF #3) to assess students' ability to focus and sustain a role. 

Differentiation

Encourage inclusiveness, ensuring that children are conscious of all class members' need to belong and be accepted. 

Consolidation (~15 minutes)

Whole Class > Survey

Survey the students to determine whether they think Hen should a) share the bread or b) not share the bread. Record answers on a chart. Encourage the students to give reasons for their choices. Teachers may wish to make further connections to developing empathy (see Materials for suggested resources).

Classe entière > Sondage

Sondez les élèves pour savoir s'iels pensent que la Poule devrait a) partager le pain ou b) ne pas partager le pain. Notez les réponses dans un tableau. Encouragez les élèves à justifier leurs choix. L'enseignant.e peut souhaiter établir d'autres liens avec le développement de l'empathie (voir la section Matériel pour des suggestions de ressources).

Independent > Illustrating the story

Students create a drawing that would show the end of the story. Teacher Prompts: Will Hen share her bread with everyone? What will the animals do if Hen does not share the bread? Alternatively, some students may wish to create a drawing that shows the animals now being kind to Little Red Hen. What could they do to show their understanding of how she might feel? 

Teacher can display students' art work and give students an opportunity to discuss their interpretations and response.

Indépendant > Illustrer l'histoire

Les élèves créent un dessin qui illustre la fin de l'histoire. Suggestions de l'enseignant.e : La poule partagera-t-elle son pain avec tout le monde ? Que feront les animaux si la poule ne partage pas son pain ? Certains élèves peuvent aussi créer un dessin montrant les animaux qui sont maintenant gentil.le.s avec la Petite Poule Rouge. Que pourraient-iels faire pour montrer qu'iels comprennent ce qu'elle peut ressentir ?

L'enseignant.e peut exposer les œuvres des élèves et leur donner l'occasion de discuter de leurs interprétations et de leurs réactions.

Assessment as Learning (AaL)

Use the class discussion and reflection activities in the Consolidation portion of the lesson to gauge student understanding of the concept of empathy. Help students in making connections between the role play and real life situations in which people are confronted with difficult situations.