In this lesson, students will deepen their understanding of community by working together in role to face a challenge that will be presented by the teacher.  Students will explore the following questions in their drama work: What strengths do we have to face such a challenge?  Where are we lacking and where can we find the resources to help us?

Guiding Questions / Questions directrices
  • How do communities work together to solve problems?
  • What obstacles might they face?
  • What are the characteristics of a strong leader?
  • Do leaders take charge and follow their own ideas?
  • Do leaders listen to others' ideas before making a decision?
  • How does developing your own personal role/character allow you to become more involved in the process drama?
  • How does seeing the issue from a different standpoint (e.g. Mother Nature) allow us to take another perspective?
  • How might we use process drama to evaluate a conflict and make decisions?

  • Comment les communautés travaillent-elles ensemble pour résoudre les problèmes ?
  • Quels obstacles peuvent-elles rencontrer ?
  • Quelles sont les caractéristiques d'un leader fort ?
  • Les leaders prennent-iels les choses en main et suivent-iels leurs propres idées ?
  • Les leaders écoutent-iels les idées des autres avant de prendre une décision ?
  • En quoi le fait de développer ton propre rôle/personnage te permet-il de t'impliquer davantage dans le processus dramatique ?
  • En quoi le fait de voir la question sous un angle différent (par exemple, celui de Mère Nature) nous permet-il d'adopter une autre perspective ?
  • Comment pouvons-nous utiliser le processus dramatique pour évaluer un conflit et prendre des décisions ?
Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to

  • define and recognize characteristics of an effective leader
  • communicate thoughts and feelings through non-verbal means (e.g. tableau)
  • pose questions, in role, to further the drama

À la fin de cette leçon, les élèves seront capables de

  • définir et reconnaître les caractéristiques d'un leader efficace
  • communiquer leurs pensées et leurs sentiments par des moyens non verbaux (par exemple, un tableau)
  • poser des questions, dans le cadre d'un jeu de rôle, pour faire avancer le drame
Readiness
  • Share the criteria for successful role play with students (for an example see Larry Swartz's  from Dramathemes as adapted in PDF #6 Role Play Checklist). Discuss what each criteria would look like in practice (e.g., how will you question others in role?)
  • Create a class generated rubric as an anchor chart to which students may refer.
Terminology / Terminologie
  • Role on the Wall / Rôle sur le mur
  • Role Play / Le jeu de rôle
  • Tableau
  • Appropriate / Approprié.e
  • Graffiti
  • Writing in Role / L'écriture en rôle
  • Inner Outer Circle / Cercle intérieur-extérieur
Materials / Matériaux
  • Chairs, desks, pylons (optional; see Differentiation suggestions for the Minds On section of the lesson for alternatives)
  • Chart paper & markers or digital recording and projection tools
  • Instrumental music
  • Response journals
  • Map from Lesson 1
  • Basic costume for teacher in role as Minister's spokesperson or assistant such as prop glasses, a blazer, or a scarf (optional)
  • PDF #1 Role Play Checklist / Liste de contrôle pour le jeu de rôle
  • PDF #2 Letter from the Minister / Lettre du Ministre
  • Appendix 8 Cross-Curricular Connections

Minds On (~30 minutes)

Whole Class > Lead the Way

  • Divide the class in half (or thirds, depending on numbers) and have students choose a leader. This could be the mayor of the community or another student.
  • Inform students that this is the only person who is allowed to speak.
  • Prior to students entering the room, clear an open space and set up a simple obstacle course using desks, chairs, pylons, etc.
  • The leader will position themself at one end of the space while their teammates are at the other end. 
  • Leaders give each teammate detailed directions to get them through the course safely and successfully. 

Teacher Tip: Students may find it challenging in the Lead the Way exercise to stay quiet and let one person lead. Provide a non-verbal task, such as blowing wind, if they get too close to the trees and have students not in the obstacle course form a line of trees (setting) in role.

Toute la classe > Montrer la voie

  • Divisez la classe en deux (ou en trois, selon le nombre d'élèves) et demandez aux élèves de choisir un chef. Il peut s'agir du maire de la communauté ou d'un autre élève.
  • Informez les élèves que cette personne est la seule autorisée à parler.
  • Avant que les élèves n'entrent dans la salle, libérez un espace et installez un parcours d'obstacles simple à l'aide de bureaux, de chaises, de cônes, etc.
  • Le chef se place à une extrémité de l'espace tandis que ses coéquipiers se trouvent à l'autre extrémité.
  • Les chefs donnent à chaque coéquipier des instructions détaillées pour leur permettre de franchir le parcours en toute sécurité et avec succès. 

NB : les élèves peuvent trouver difficile, dans cet exercise, de rester silencieux et de laisser une seule personne diriger. Proposez-leur une tâche non verbale, comme souffler du vent s'iels s'approchent trop près des arbres, et demandez aux élèves qui ne participent pas au parcours d'obstacles de former une ligne d'arbres (décor) dans leur rôle.

Whole Class > Role on the Wall

Prompts: What are the qualities of a strong leader?  What type of a person would you want representing you in your democratic government?

Create a role on the wall using a successful leader as the character of focus.  Draw a figure (like a gingerbread man) to represent the character.  On the outside of the figure, list the qualities and characteristics of a strong leader.  On the inside, record the feelings that person may feel when in a leadership role. 

Discuss the importance of these qualities in a leader and a community at large when dealing with challenges. 

Key Questions for Discussion
  • What is an example of a community that has been faced with a challenge?
  • How did it face this challenge?
  • Did it need assistance from outside sources to solve the problem? 
  • Who are strong leaders you know who have faced problems? 

Extension:  Brainstorm a list of strong leaders that the students look up to and post in the classroom. See Appendix 8 for literacy activities related to this activity.

Classe entière > Rôle sur le mur

Invitation :  Quelles sont les qualités d'un dirigeant fort? Quelle sorte de personne aimerez-vous comme représentant dans un gouvernement démocratique?

Créez un rôle sur le mur en utilisant un leader qui a réussi comme personnage central. Dessinez une silhouette (comme un bonhomme en pain d'épice) pour représenter le personnage.  À l'extérieur de la silhouette, énumérez les qualités et les caractéristiques d'un leader fort.  À l'intérieur, notez les sentiments que cette personne peut ressentir lorsqu'elle occupe un poste de direction.

Discutez de l'importance de ces qualités chez un leader et dans une communauté en général lorsqu'il s'agit de relever des défis.

Questions clés de discussion
  • Donnez un exemple d'une communauté qui a fait face à un défi.
  • Comment a-t-elle fait face à ce défi?
  • A-t-elle eu recours à l'aide de sources extérieurs pour résoudre le problème?
  • Nommez des dirigeants forts qui ont fait face à des problèmes.

Prolongement : Réfléchissez à une liste de leaders influents que les élèves admirent et affichez-la dans la classe. Consultez l'Annexe 8 pour découvrir des activités d'alphabétisation liées à cette activité.

Differentiation (DI)
  • Consider playing the warm up game in partners. Alternate leaders in the obstacle course. Have two smaller obstacle courses running at the same time to allow more participation.
  • If you have limited space or ability to move furniture, you could invite the leaders to invent imaginary obstacles that the partner must listen for with their eyes open, or take students outside to an open area and approach the activity in the same way.
  • Be aware of student access needs related to mobility; if relevant to your class's access needs, spend time generating imagined obstacles that might be appropriate for a wheelchair user, someone with impaired vision, someone with a limb difference, etc. to navigate. For a deaf or hearing-impaired student, consider having students create detailed visual maps or hand gestures (explore sign language, time permitting).
  • During Role on the Wall, use visuals of successful leaders that students would be familiar with to help guide activity. 
Assessment for Learning (AfL)
  • Assess what students know already about qualities of a leader using the Role on the Wall activity. 

Action (~100 minutes)

Whole Class > Town Hall Meeting Role Play

Teacher Tip: Meet with the two mayors prior to giving them the letters. They are not to share any information with their community before they meet.  This will allow them to prepare their thoughts and ask any questions. You will need to decide in advance if the mayors have agreed to accept the garbage dump or if they are being told that they must agree.  If you decide on the former, prepare the mayors in advance. 

Invite members from both communities together for a special regional meeting. Introduce yourself as a special representative from the Ministry of Transportation. Read aloud the letter from the Minister of Transportation (PDF#2 Letter from Minister of Transportation). Invite students to respond and react in role. Students should speak in role as the character they have created for themselves.

Give a copy of the letter from the Minister of Transportation to each mayor and ask them to discuss it with their constituents. Allow time for initial reaction and discussion. If the discussion is slow to get started, write some guiding questions on the board to spark conversation:

Teacher Tip: When moving into role, using a simple costume or prop (e.g., glasses, a scarf, a blazer, briefcase) to indicate the transition and support students in distinguishing when you are working in role and out of role.

Key Questions for Discussion
  • What are the benefits of having a road in between the two communities?
  • What are some of the negative implications?
  • How will this affect your daily/family life?
  • Does this decision infringe on your personal rights and freedoms?
  • How might this affect your neighbouring community?

Toute la classe > Jeu de rôle « Réunion publique »

Conseil à l'enseignant.e : rencontrez les deux maires avant de leur remettre les lettres. Iels ne doivent communiquer aucune information à leur communauté avant la réunion. Cela leur permettra de préparer leurs réflexions et de poser toutes leurs questions. Vous devrez décider à l'avance si les maires ont accepté d'accueillir la décharge ou s'iels sont informés qu'iels doivent accepter. Si vous optez pour la première solution, préparez les maires à l'avance.

Invitez les membres des deux communautés à une réunion régionale spéciale. Présentez-vous comme un représentant spécial du ministère des Transports. Lisez à haute voix la lettre du ministre des Transports (PDF #2 Lettre du ministre des Transports). Invitez les élèves à répondre et à réagir dans leur rôle. Les élèves doivent s'exprimer dans le rôle du personnage qu'iels ont créé pour eux-mêmes.

Remettez une copie de la lettre du ministre des Transports à chaque maire et demandez-leur d'en discuter avec leurs électeurs. Prévoyez du temps pour les premières réactions et la discussion. Si la discussion tarde à démarrer, écrivez quelques questions directrices au tableau pour lancer la conversation :

NB: lorsque vous entrez dans votre rôle, utilisez un costume ou un accessoire simple (par exemple, des lunettes, une écharpe, un blazer, une mallette) pour marquer la transition et aider les élèves à distinguer quand vous êtes dans votre rôle et quand vous n'y êtes pas.

Questions clés de discussion
  • Quels sont les avantages d'avoir une route entre les deux communautés?
  • Quelles en sont les implications négatives?
  • Comment est-ce que ça touchera votre vie quotidienne ou familiale?
  • Est-ce que cette décision violera vos droits et libertés personnels?
  • Comment est-ce que cette décision pourrait toucher votre communauté voisine?

Small Group > Tableau

Have each community create a tableau to illustrate how they are feeling at this moment. Reinforce that within the community, there may be people who are in favour of the road and people who are opposed. When constructing the tableau, students may wish to group themselves with people who are like minded or be separated to show conflict. Upon completion, students will choose one word or phrase that demonstrates how their personal character is feeling (e.g., "frustration", "hear my voice", "great for business"). Invite all groups to freeze in tableau at once.

Then invite each community to share their tableau and view the other half of the group. Switch. One half of the class will sit as an audience while the other takes their tableau pose.  When tapped on the shoulder by the teacher, each student will say her/his phrase aloud (in role).  Teacher must ensure that all voices are heard; they has the freedom to go back to students multiple times if their voice adds to the overall theme of the piece or return to a student who wasn't able to speak. Repetition can be powerful! 

Students are to hold their position until the teacher has finished leading the thought tracking voices. Switch and repeat with the other group. Prompt: What similarities and differences do you see between the two communities?  

Petit groupe > Tableau

Demandez à chaque communauté de créer un tableau illustrant ce qu'elle ressent à ce moment précis. Insistez sur le fait qu'au sein de la communauté, certaines personnes peuvent être favorables à la route tandis que d'autres s'y opposent. Lors de la création du tableau, les élèves peuvent souhaiter se regrouper avec des personnes partageant les mêmes opinions ou se séparer pour montrer le conflit. Une fois le tableau terminé, les élèves choisiront un mot ou une expression qui illustre ce que ressent leur personnage (par exemple, « frustration », « écoutez ma voix », « excellent pour les affaires »). Invitez tous les groupes à se figer dans leur tableau en même temps.

Demandez ensuite à chaque communauté de présenter son tableau et de regarder l'autre moitié du groupe. Changez les rôles. La moitié de la classe s'assoit en tant que public tandis que l'autre moitié prend la pose de son tableau. Lorsque l'enseignant.e leur tape sur l'épaule, chaque élève dit sa phrase à voix haute (dans son rôle). L'enseignant.e doit s'assurer que toutes les voix sont entendues ; iel est libre de revenir plusieurs fois vers les élèves si leur voix contribue au thème général de la pièce ou de revenir vers un élève qui n'a pas pu s'exprimer. La répétition peut être très efficace !

Les élèves doivent rester dans leur position jusqu'à ce que l'enseignant.e ait fini de diriger les voix qui suivent les pensées. Changez et répétez avec l'autre groupe.

Invitation : Quelles sont les ressemblances et les différences entre les deux communautés?

Whole Class > Visit from the Minister Role Play

Have both communities will come together in a whole class town hall meeting (still in role) for another announcement. Enter as teacher in role as provincial Minister of Transportation.  Announce that a potential deal has been made between the provincial government and a large city an hour away to take over (appropriate) the vacant land. This is the reason for the new highway being put in through their communities to reach the large city.

Take questions as teacher in role from community members (try to lead them toward asking what the land will be used for). Tell them that because of the rapidly expanding population of the larger city, there is no room for waste storage. Therefore, a monetary agreement has been made with the provincial government, wherein the larger city's garbage will be brought and dumped here. Allow time for a few questions but say that you must get back to the city for an important meeting. Students will challenge this decision in role.

After the visit, make a list of the pros and cons of this decision. Prompts: How might this project benefit our town? What are the negative implications? How will this affect our surrounding environment? 

Refer back to the list of Rights and Freedoms created by each community.  How do these new developments infringe on their rights?

Toute la classe > Jeu de rôle « Visite du ministre »

Les deux communautés se réunissent lors d'une assemblée publique avec toute la classe (toujours dans le cadre du jeu de rôle) pour une autre annonce. Entrez en tant qu'enseignant.e dans le rôle du ministre provincial des Transports. Annoncez qu'un accord potentiel a été conclu entre le gouvernement provincial et une grande ville située à une heure de route pour reprendre (approprier) le terrain vacant. C'est la raison pour laquelle la nouvelle autoroute traverse leurs communautés pour rejoindre la grande ville.

En tant qu'enseignant.e, répondez aux questions des membres de la communauté (essayez de les amener à demander à quoi servira le terrain). Expliquez-leur qu'en raison de la croissance rapide de la population de la grande ville, il n'y a pas de place pour le stockage des déchets. Par conséquent, un accord financier a été conclu avec le gouvernement provincial, selon lequel les déchets de la grande ville seront amenés et déversés ici. Laissez le temps aux élèves de poser quelques questions, mais dites-leur que vous devez retourner en ville pour une réunion importante. Les élèves contesteront cette décision dans le cadre de leur rôle.

Après la visite, dressez une liste des avantages et des inconvénients de cette décision. Invitations : Comment pourrait ce projet bénéficier notre ville? Quelles sont les implications négatives ? Quel sera l'impact sur notre environnement ?

Reportez-vous à la liste des droits et libertés établie par chaque communauté. En quoi ces nouveaux développements portent-ils atteinte à leurs droits ?

Small Group > Graffiti > Brainstorming Environmental Perspectives

Out of role, discuss how this decision will affect the local and broader environment. Have students create a graffiti brainstorming with the central word being environment or the image of an Earth. Have students list ways in which the garbage dump will affect the Earth/environment. Around the outside of the word/image, write words or phrases overheard in the community about the dump (e.g., someone else's problem, what are we going to do?). in a different colour, write corresponding feelings and emotions that come as a result of those words as written.

Petit groupe > Graffiti > Remue-méninges sur les perspectives environnementales

En dehors de leur rôle, discutez de la façon dont cette décision affectera l'environnement local et plus largement. Demandez aux élèves de créer un graffiti de remue-méninges avec le mot « environnement » ou l'image de la Terre comme thème central. Demandez aux élèves de dresser une liste des façons dont la décharge affectera la Terre/l'environnement. Autour du mot/de l'image, écrivez des mots ou des phrases entendus dans la communauté à propos de la décharge (par exemple, « c'est le problème de quelqu'un d'autre », « qu'allons-nous faire ? »). Dans une couleur différente, écrivez les sentiments et les émotions qui découlent de ces mots.

Assessment for Learning (AfL)
  • Use PDF#1 Role Play Checklist to formatively assess students.

Consolidation (~30 minutes)

Individual > Writing in Role >  Inner Outer Circle 

Invite students to write in role to the Minister of Transportation. Use the role play and the graffiti brainstorming as the basis for their writing. Prompt students to take a stand in role as citizens for or against this highway and garbage dump. 

Suggested Writing Prompts:

  • Dear Minister, I believe this garbage dump is good for our town because. . .
  • Dear Minister, I believe a garbage dump on our land is a huge problem because. . . 

Teacher Tip: Have students highlight their chosen sentence, phrase, or word to ensure flow in Inner Outer Circles activity. 

Place students into two concentric circles. Place the pro-garbage dump people in one circle and the con-garbage dump letter writers in another circle. The inner circle should be those who have an opposing view point. Invite students to choose one powerful sentence, phrase or word to read aloud when prompted by the teacher. Play mood music to enhance reflection and focus. Begin to tap students individually, in turn to hear their words read aloud. Tap inner and outer circle students alternatively. Repeat powerful statements if appropriate by re-tapping certain students.  Let students reflect in a moment of silence at the end of the activity.

Individuel > Écriture en rôle > L'oignon

Invitez les élèves à écrire dans le cadre d'un rôle au ministre des Transports. Utilisez le jeu de rôle et le remue-méninge sur les graffitis comme base pour leur rédaction. Incitez les élèves à prendre position dans le cadre de leur rôle de citoyens pour ou contre cette autoroute et cette décharge.

Suggestions incitatives d'écriture:

  • Cher Ministère, Je crois que ce dépôt d'ordures est bon pour notre ville parce que...
  • Cher Ministère, Je crois qu'un dépôt d'ordures sur notre terrain est un immense problème parce que…

NB : demandez aux élèves de surligner la phrase, l'expression ou le mot qu'iels ont choisi afin d'assurer la fluidité de l'activité « L'oignon ».

Placez les élèves en deux cercles concentriques. Placez les personnes favorables à la décharge dans un cercle et les auteurs de lettres contre la décharge dans un autre cercle. Le cercle intérieur doit être composé de ceux qui ont un point de vue opposé. Invitez les élèves à choisir une phrase, une expression ou un mot percutant à lire à haute voix lorsque l'enseignant.e leur en donne l'instruction. Diffusez une musique d'ambiance pour favoriser la réflexion et la concentration. Commencez à taper individuellement sur l'épaule des élèves, à tour de rôle, pour entendre leurs mots lus à haute voix. Tapez alternativement sur l'épaule des élèves du cercle intérieur et du cercle extérieur. Répétez les déclarations percutantes si nécessaire en tapant à nouveau sur l'épaule de certains élèves. Laissez les élèves réfléchir dans un moment de silence à la fin de l'activité.

Differentiation (DI)
  • Scribe for students having difficulty with writing in role or use digital assistive technology.
Assessment as Learning (AaL)
  • Use the writing in role and inner outer circle activity as a method of reflection for students.