Students will use the drama conventions learned throughout the unit to illustrate their community's journey from its creation to the present and to determine what happens after the final community meeting. Students will be able to reflect on their performance and the work of others using the critical analysis process. Students will articulate what worked effectively and what could be improved and have an opportunity to re-work their presentations.

Guiding Questions / Questions directrices
  • How do communities work together to solve problems?
  • What obstacles might they face?
  • How might we create a final dramatic performance using what we have learned in the, unit while illustrating what happens after the final town hall meeting?

  • Comment les communautés travaillent-elles ensemble pour résoudre les problèmes ?
  • Quels obstacles pourraient-elles rencontrer ?
  • Comment pourrions-nous créer une représentation théâtrale finale en utilisant ce que nous avons appris dans cette unité, tout en illustrant ce qui se passe après la dernière réunion publique ?
Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to

  • create a dramatic performance that illustrates the next installment in the story
  • incorporate a variety of drama conventions learned throughout the unit into a final performance
  • reflect on the journey they have taken personally and their characters have taken over the duration of the unit

À la fin de cette leçon, les élèves seront capables de

  • créer une représentation théâtrale illustrant la suite de l'histoire
  • intégrer diverses conventions théâtrales apprises tout au long du module dans une représentation finale
  • réfléchir au parcours qu'ils ont personnellement suivi et que leurs personnages ont suivi tout au long du module
Readiness
  • Students will take some time to read back through their response journals to remind them of what they have explored and learned.
  • Create a list of conventions that were used throughout the unit. If needed, walk students through the list for reminders.
  • Review the steps of the creative and critical analysis processes and post them in the classroom for students to refer to as needed.
Terminology / Terminologie
  • Think Pair Share / Réfléchir-partager-discuter
  • Mind Map / Carte heuristique
  • Creative Process / Le processus créatif
  • Terminology used in Lessons 1-4 / Vocabulaire des leçons 1 à 4
Materials / Matériaux
  • Overhead projector or document camera for creating a spotlight (optional)
  • Various props and technological tools for performance (e.g. material piece, scarves, spotlight, music player)
  • Response journals
  • Creative Process Poster / Affiche du processus créatif (optional)
  • Small pieces (4 x 5) of card stock
  • Round container
  • PDF #4 Culminating Task and Planning Sheet / La tâche culminante et la feuille de planification
  • PDF #5 Culminating Task Rubric / Grille d'évaluation pour la tâche finale
  • PDF #6 Two Stars and a Wish Template / Gabarit pour la stratégie Deux étoiles et un souhait

Minds On / L'esprit en marche (~10 minutes)

Whole Class > Think-Pair-Share > Mind Map

Share favourite moments from the process drama explored in Lessons 1-4 using the think-pair-share literacy strategy.  Replay a community building game from the beginning of the unit. Create a mind map of favourite moments, drama strategies and learning.

Classe entière > Réfléchir-partager-discuter > Carte heuristique

Partagez vos moments préférés tirés du processus dramatique exploré dans les leçons 1 à 4 en utilisant la stratégie d'alphabétisation réfléchir-partager-discuter. Rejouez un jeu de consolidation de la communauté présenté au début du module. Créez une carte heuristique de vos moments préférés, des stratégies dramatiques et des apprentissages.

Differentiation (DI)

Allow students to work in small groups to create mind map to ensure all voices are heard. 

Action (~120 minutes)

Whole Class > Introduction of the Culminating Task

Copy PDF #4 Culminating Task Outline and Planning Chart and PDF#5 Culminating Task Rubric onto overheads so students can follow along as you walk them through the requirements.  Allow students to ask questions now and throughout the various stages of the creative process to ensure their success. 

Students will work through the stages at various paces.  Hold students accountable for productivity, but do not rush them through the stages. Throughout the various stages, scaffold and side coach as necessary.  Pull the class together for small mini-lessons (e.g., staging, vocal techniques, prop use) as needed. 

Toute la classe > Présentation de la tâche finale

Copiez le PDF #4 La tâche finale et la feuille de planification et le PDF #5 Grille d'évaluation pour la tâche finale sur des transparents afin que les élèves puissent suivre vos explications sur les exigences. Permettez aux élèves de poser des questions dès maintenant et tout au long des différentes étapes du processus créatif afin de garantir leur réussite.

Les élèves avanceront à des rythmes différents. Tenez les élèves responsables de leur productivité, mais ne les précipitez pas dans les différentes étapes. Tout au long des différentes étapes, accompagnez-les et conseillez-les si nécessaire. Réunissez la classe pour de petites mini-leçons (par exemple, mise en scène, techniques vocales, utilisation d'accessoires) si nécessaire.

Small Groups > Creative Process

Outline the Creative Process and the steps of the Culminating Activity:

Imagining and Generating

Groups will create a series of three tableaux that depicts the journey of their characters from the beginning until this point in time.  Tableaux can be as a group, individual or a combination of the two. Tableaux are each brought to life in a simple role play as outlined in PDF #4

Petits groupes > Processus créatif

Décrivez le processus créatif et les étapes de l'activité finale :

Imaginer et générer

Les groupes créeront une série de trois tableaux illustrant le parcours de leurs personnages depuis le début jusqu'à ce moment précis. Les tableaux peuvent être créés en groupe, individuellement ou en combinant les deux. Chaque tableau prend vie dans un jeu de rôle simple, comme décrit dans le PDF #4.

Planning and Focusing

From the review of what has already taken place, students now see into the future and create the next chapter.  Using the forum theatre technique from Lesson 4, students will transition from the tableaux sequence into a group conversation.  Students will re-create forum theatre to show what might happen in the future in their community.

Formuler et se concentrer

À partir de l'examen de ce qui s'est déjà passé, les élèves se projettent désormais dans l'avenir et créent le chapitre suivant. À l'aide de la technique du théâtre forum de la leçon 4, les élèves passeront de la séquence de tableaux à une conversation de groupe. Les élèves recréeront le théâtre forum pour montrer ce qui pourrait se passer à l'avenir dans leur communauté.

Exploring and Experimenting

Layer in effective use of music. Provide a variety of instrumental music used throughout the unit that students may use to enhance their performance. When conferencing with students, ask them to explain their choices. Provide rehearsal time, while side coaching groups as they scaffold their tableaux, role play, forum theatre role play, and music.

Explorer et experimenter

Intégrez une utilisation efficace de la musique. Fournissez une variété de musiques instrumentales utilisées tout au long de l'unité que les élèves peuvent utiliser pour améliorer leur performance. Lors des discussions avec les élèves, demandez-leur d'expliquer leurs choix. Prévoyez du temps pour les répétitions, tout en accompagnant les groupes pendant qu'ils élaborent leurs tableaux, leurs jeux de rôle, leurs jeux de rôle de théâtre forum et leur musique.

Revise and Refine

During discussions, encourage students to revise and refine their work at each stage. For the final piece, students will create a final tableau and caption illustrating the end of the situation. Each individual (or group) will then choose a word or phrase that describes how they feel before polishing their work for the presentations.

Réviser et raffiner

Lors des discussions, encouragez les élèves à réviser et à perfectionner leur travail à chaque étape. Pour la pièce finale, les élèves créeront un tableau final et une légende illustrant la fin de la situation. Chaque individu (ou chaque groupe) choisira ensuite un mot ou une expression qui décrit ce qu'il ressent avant de peaufiner son travail en vue des présentations.

Consolidation (~50 minutes)

Presenting and Reflecting

After allowing sufficient amount of time for preparation and rehearsal, allow students to showcase their dramatic pieces for others to enjoy.  Following each performance, have audience members complete PDF #6 Two Stars and a Wish or reflect in their journals.

Teacher Tip: To create a 'spotlight' effect, use an overhead projector and a piece of paper with a circle cut out.

Exposer, représenter, partager

Après avoir laissé suffisamment de temps pour la préparation et les répétitions, permettez aux élèves de présenter leurs pièces de théâtre afin que les autres puissent en profiter. Après chaque représentation, demandez aux membres du public de remplir le PDF #6 Deux étoiles et un souhait ou de noter leurs réflexions dans leur journal.

NB : pour créer un effet « projecteur », utilisez un rétroprojecteur et un morceau de papier dans lequel vous aurez découpé un cercle.

Differentiation (DI)

Each group presents twice. Once without interruption. The second time, students can revisit the forum theatre techniques from the previous lesson to engage with the works of another group.

Individual & Whole Class > Wish for the Future

As a final activity to bring closure to the unit, give each student a piece of card stock.  Students are able to cut the paper into a shape or figure that illustrates how they have felt about the entire process.  They may think as themselves or as their character.  On the shape, they should write a word or phrase. This should be a wish for the future; something they hope to see happen between these two communities.  One at a time, students come up to the front and drop the pieces in a round container, symbolic of a wishing well.  When they drop it in, they may wish to say their phrase aloud or silently to themselves.

Individuel et classe entière > Souhait pour l'avenir

Pour clôturer cette unité, distribuez à chaque élève un morceau de papier cartonné. Les élèves peuvent découper le papier pour créer une forme ou une figure qui illustre ce qu'iels ont ressenti tout au long du processus. Iels peuvent réfléchir en tant qu'elleux-mêmes ou en tant que leur personnage. Sur la forme, iels doivent écrire un mot ou une phrase. Il doit s'agir d'un souhait pour l'avenir, quelque chose qu'iels espèrent voir se réaliser entre ces deux communautés. Les élèves s'avancent un.e par un.e et déposent leur morceau de papier dans un récipient rond, symbolisant un puits à souhaits. Lorsqu'iels le déposent, iels peuvent prononcer leur phrase à voix haute ou la garder pour elleux.

Assessment as Learning (AaL)

Use the Wish for the Future reflection exercise to consolidate student thinking on the issues presented in this unit.

Assessment of Learning (AoL)

Use PDF #5 Culminating Task Rubric  to evaluate student performances or create a new rubric as a class.