In this introductory lesson, students will explore the question: how is a community established? Using the creative and critical analysis processes, students are challenged and inspired to imagine and generate their community. Students will establish two separate and cohesive communities and know their differences and similarities.

Guiding Questions / Questions directrices
  • How do communities work together to solve problems?
  • What obstacles might they face?
  • What defines a community?
  • How does our town or city differ from other places in Ontario?
  • How might a community face a conflict and solve problems?

  • Comment les communautés travaillent-elles ensemble pour résoudre les problèmes ?
  • Quels obstacles peuvent-elles rencontrer ?
  • Qu'est-ce qui définit une communauté ?
  • En quoi notre ville diffère-t-elle des autres villes de l'Ontario ?
  • Comment une communauté peut-elle faire face à un conflit et résoudre des problèmes ?
Learning Goals / Buts d'apprentissage

At the end of this lesson, students will be able to

  • compare their town/community to another (far away and close by)
  • adopt a role and question others in and out of role

À la fin de cette leçon, les élèves seront capables de

  • comparer leur ville/communauté à une autre (lointaine ou proche)
  • adopter un rôle et interroger les autres dans et hors de leur rôle
Readiness

Students should have an understanding of democracy and elected officials. They should recognize the three levels of Canadian government and be familiar with the Charter of Rights and Freedoms.

Terminology / Terminologie
Materials / Matériaux
  • Chart paper & markers OR Digital recording and projection tool
  • Drawing materials and paper
  • Coloured tiles in two colours or another tool for dividing the class in two (as desired)
  • List of Ontario Municipal Flags; you may need to directly search the flag for your municipality or region
  • Response journal or notebook
  • Prop microphone and basic costume to indicate teacher in role as journalist (optional)
  • Appendix 2 Games for Community Building / Annexe 2 Jeux pour bâtir une communauté de classe
  • Appendix 3 Communities Map / Annexe 3 Carte des communautés
  • Appendix 4 Canadian Charter of Rights and Freedoms / Annexe 4 La Charte canadienne des droits et libertés
  • Appendix 5 Character-Building Questions / Annexe 5 Questions pour la construction du personnage
  • Appendix 6 Thought-Tracking Suggestions / Annexe 6 Suggestions pour le repérage de pensées
  • Appendix 8 Cross-Curricular Connections
  • PDF #1 Roleplay Checklist / Liste de contrôle pour le jeu de rôle

Minds On / L'esprit en marche (~40 minutes)

Whole Class > Community Building Games

Play a variety of community building games with the class to establish trust, cooperation and mutual respect. See Appendix 2 Games for Community Building for suggestions.

Toute la classe > Jeux pour bâtir une communité de classe

Jouez à divers jeux de cohésion de groupe avec la classe afin d'instaurer la confiance, la coopération et le respect mutuel. Consultez l'Annexe 2 Jeux pour bâtir une communauté de classe pour obtenir des suggestions.

Whole Class > Venn Diagram

Prompt: How does our town/city differ from one that is elsewhere in Ontario (e.g. Oakville or North Bay)? Has anyone lived in a community other than this one? How is it similar? different? 

Teacher Tip: Use two communities that are likely to be familiar to the class.

Create a venn diagram to examine the similarities and differences between two different communities. Repeat the process with a neighbouring town/city/community. 

Prompt: How do we, as a community, distinguish ourselves and the place we live from others? 

Extension: Students can extend their learning of their own/neighbouring communities through library/Internet research.

Toute la classe > Diagramme de Venn

Questions incitatives: Comment est-ce que notre ville se distingue d'une autre ville ailleurs en Ontario (Oakville ou North Bay, par exemple)  Est-ce que quelqu'un a déjà vécu ailleurs? Comment était-t-il semblable? Différent?

Note à l'enseignant.e : Utilisez deux communautés que les élèves sont susceptibles de connaître.

Créez un diagramme de Venn pour examiner les similitudes et les différences entre deux communautés différentes. Répétez le processus avec une ville/communauté voisine. 

Question incitative: Comment nous distinguons-nous des autres communautés?

Approfondissement : Les élèves peuvent approfondir leurs connaissances sur leur propre communauté et celles voisines grâce à des recherches à la bibliothèque ou sur Internet.

Assessment for Learning (AfL)
  • Assess student knowledge of communities that differ from their own during the Venn diagram activity to plan further activities to increase their understanding of municipalities outside their own in future lessons or in parallel activities.

Action (~150 minutes)

Teacher Tip
  • As communities are established, ensure equity is in place and that communities are differentiated in unique ways that are not biased. For example, do not allow defining features that are about the way community members look. 
Differentiation (DI)
  • Create heterogeneous community groups ahead of time to ensure strong leaders in each group. Use a buddy system to enable ELL students to participate fully. Expectations should be modified to ensure assessment is appropriate. Display anchor charts for effective tableau work. Give students newspaper headlines instead of creating their own.
  • Have students answer the guiding questions about their character by creating a web or mind map, either using the computer or by hand.  This would include both images and words.
  • To prepare students for thought tracking, have a discussion with the class about what types of questions a reporter might ask if he/she was coming to take a photo of this municipal holiday for the newspaper.  Write the possible questions on chart paper.
Cross-curricular Connections
  • Explore suggestions in Appendix 8 for extending learning or engaging in parallel learning experiences in other subject areas.

Whole Class > Dividing the Citizens

Display the map of the two new communities on the board using Appendix 3 Communities Map  (or create your own). Invite students to observe and describe the map.  For example, they may notice that the two towns border on one another or that they are separated by an open field which is divided equally with a fence. 

Separate the class into groups to represent two municipal towns. 

Teacher Tip: Students will pull a coloured tile out of a bag to determine if they live in Community A or Community B or you can use another method to divide the class in two that serves the needs of your class.

The two towns are separated by a fence but also by a different feature. Provide students with this defining feature or have students decide on one as a class. 

Prompt with example: Community A gets out on the right side of bed and Community B gets out on the left side of bed. Citizens take this part of their community very seriously.  Ask students: What part of your community is special? What do you hold dear? Decide on a name for each community.

Toute la classe > Diviser les citoyens

Affichez la carte des deux nouvelles communautés au tableau à l'aide de l'Annexe 3 Carte des communautés (ou créez votre propre carte). Invitez les élèves à observer et à décrire la carte. Iels remarqueront peut-être, par exemple, que les deux villes sont limitrophes ou qu'elles sont séparées par un champ ouvert divisé en deux parties égales par une clôture.

Divisez la classe en groupes représentant les deux villes municipales. 

Note à l'enseignant.e : Les élèves tireront une tuile colorée d'un sac pour déterminer s'iels vivent dans la communauté A ou dans la communauté B ou vous pouvez également trouver une autre façon de les diviser qui conviendrait à votre class.

Les deux villes sont séparées par une clôture, mais aussi par une caractéristique différente. Donnez cette caractéristique distinctive aux élèves ou demandez-leur d'en choisir une ensemble.

Question incitative avec exemple: Communauté A se lève du côté droit du lit et Communauté B se lève du côté gauche du lit. Les citoyens prennent très au sérieux cette partie de leur communauté: Demandez aux étudiants: Quelle partie de votre communauté est spéciale. Qu'est-ce qui vous est cher? Choisissez un nom pour chaque communauté. 

Small Groups > Jigsaw > First Tasks as a Community

Explain that the citizens are now to perform their first tasks as a community.  Remind students that community means working together to achieve a common goal.  Review Appendix 4 Canadian Charter of Rights and Freedoms before breaking off into groups. 

Have each new town group define more information about their community in small groups. Then, divide each community into groups of four. Give each group a piece of chart paper, markers and pencils. Explain that they will be forming committees. Each small group divides up the following tasks to complete, as town members: 

Rights and Freedoms Committee
  • make a list of the rights and freedoms you enjoy and what needs are fulfilled by these rights
  • what values do you hold dear?
  • describe aspects of your town that are special (don't forget to include getting up on the right or left side of bed)
Flag and Holiday Committee
  • design a municipal flag that symbolizes your people (see list of Ontario Municipal Flags; you may need to directly search the flag for your municipality or region)
  • create a municipal holiday and discuss why/how it is celebrated and if it supports your values.

Towns may wish to have a general discussion about the above areas before branching into task pairs/groups in order to reach a level of consensus about the community identity and values. Once each committee has completed their tasks, invite them to share in a town meeting as a class; or, have the two committees switch papers and add/revise ideas. Post the chart papers as anchor charts for learning for future tasks.

Petits groupes > Puzzle > Premières tâches en tant que communauté

Expliquez aux élèves que les citoyens doivent maintenant accomplir leurs premières tâches en tant que communauté. Rappelez-leur que le mot « communauté » signifie travailler ensemble pour atteindre un objectif commun. Passez en revue l'Annexe 4, Charte canadienne des droits et libertés, avant de former les groupes.

Demandez à chaque nouveau groupe de ville de définir plus en détail sa communauté en petits groupes. Ensuite, divisez chaque communauté en groupes de quatre. Donnez à chaque groupe une feuille de papier, des marqueurs et des crayons. Expliquez-leur qu'iels vont former des comités. Chaque petit groupe se répartit les tâches suivantes à accomplir en tant que membres de la ville :

Comité des droits et libertés
  • Dressez une liste des droits et libertés dont vous jouissez et des besoins auxquels ces droits répondent.
  • Quelles sont les valeurs qui vous sont chères ?
  • Décrivez les aspects particuliers de votre ville (n'oubliez pas d'inclure le fait de se lever du côté droit ou gauche du lit).
Comité du drapeau et des jours fériés
  • Concevez un drapeau municipal qui symbolise votre population (consultez la liste des drapeaux municipaux de l'Ontario ; vous devrez peut-être rechercher directement le drapeau de votre municipalité ou de votre région).
  • Créez un jour férié municipal et discutez de la raison pour laquelle il est célébré, de la manière dont il est célébré et s'il correspond à vos valeurs.

Les villes peuvent souhaiter avoir une discussion générale sur les domaines ci-dessus avant de se répartir en binômes/groupes de travail afin de parvenir à un consensus sur l'identité et les valeurs de la communauté. Une fois que chaque comité a terminé ses tâches, invitez-les à partager leurs conclusions lors d'une réunion publique en tant que classe ; ou demandez aux deux comités d'échanger leurs documents et d'ajouter/réviser leurs idées. Affichez les documents sous forme de tableaux d'ancrage pour l'apprentissage des tâches futures.

Individual > Building a Character

Explain to students that in order to be successful in role play, they must have a strong belief in their own personal role/character. Use Appendix 5 List of Guiding Questions to Build Character  to prepare students to face a problem or event that must be handled in role. Have students create characters using the guiding questions. Individually, provide students with time to explore their new roles in the community.

Individuel > Construire un personnage

Expliquez aux élèves que pour réussir dans un jeu de rôle, iels doivent croire fermement en leur propre rôle/personnage. Utilisez l'Annexe 5 Liste de questions guides pour construire un personnage afin de préparer les élèves à faire face à un problème ou à un événement qu'iels doivent gérer dans le cadre du jeu de rôle. Demandez aux élèves de créer des personnages à l'aide des questions guides. Donnez à chaque élève le temps d'explorer son nouveau rôle au sein de la communauté.

Small Group > Electing a Government

Students will now choose a government to lead their community. Review the democratic process of electing a municipal government and voting.  As a community, students should vote into power a mayor, councilors and a clerk/secretary. Students should consider the individual roles that their community members have taken on. 

This portion of the lesson can take a longer amount of time if you choose to have the candidates prepare platforms and speeches in role and to be nominated. Students interested in a position can prepare a short speech detailing how they will represent their constituents. Consider modelling a speech for students. After speeches have been given, students should vote anonymously; the teacher will tally the numbers and announce elected officials.

See Appendix 8 for suggested cross-curricular connections.

Petit groupe > Élection d'un gouvernement

Les élèves vont maintenant choisir un gouvernement pour diriger leur communauté. Passez en revue le processus démocratique d'élection d'un gouvernement municipal et de vote. En tant que communauté, les élèves doivent élire un maire, des conseillers et un greffier/secrétaire. Les élèves doivent réfléchir aux rôles individuels que les membres de leur communauté ont endossés. 

Cette partie de la leçon peut prendre plus de temps si vous choisissez de demander aux candidats de préparer des programmes et des discours dans le cadre de leur rôle et d'être nommés. Les élèves intéressés par un poste peuvent préparer un bref discours détaillant la manière dont iels représenteront leurs électeurs. Envisagez de donner un exemple de discours aux élèves. Une fois les discours prononcés, les élèves doivent voter de manière anonyme ; l'enseignant comptera les voix et annoncera les élus.

Voir l'Annexe 8 pour des suggestions de liens interdisciplinaires.

Small Group > Group Sculpture Newspaper Photo

Instruct students as a whole group and then provide adequate time for them to create based on the prompt.

Prompt: A local newspaper has come to take a photograph of each community during a time of celebration for their municipal holiday. Create a group sculpture that illustrates an important or unexpected moment during the festivities. Everyone must have a role in the tableau. Upon completion, students should also create a short caption that would be read underneath the photo and write it on a piece of chart paper, or share it orally. 

Petit groupe > Sculpture collective Photo de journal

Donnez des instructions à l'ensemble du groupe, puis laissez-leur suffisamment de temps pour créer leur œuvre en fonction de la consigne.

Invitation : Un journal local est venu prendre une photo de chaque communauté pendant la période de réjouissance municipale. Créez une sculpture de groupe qui illustre un moment important ou imprévu lors des festivités. Chaque membre du groupe doit figurer dans ce tableau.

Whole Class > Thought Tracking

Refer students back to their role/character and let them know that when they are thought tracked, they must speak in role. Have one group freeze in their group sculpture while the other group observes. Tapping one student on the shoulder at a time, ask them questions that they are to answer in role (see Appendix 6 List of Suggested Thought Tracking questions.)

Switch groups and repeat the process. Thought-tracking is an effective tool for assessment. Observe to what extent students are able to maintain role and think as a character, rather than as themselves (see PDF#1 Role Play Checklist).

Toute la classe > Le repérage de penseé

Rappelez aux élèves leur rôle/personnage et expliquez-leur que lorsqu'iels font l'objet d'un suivi de leurs pensées, iels doivent parler en restant dans leur rôle. Demandez à un groupe de rester immobile dans sa sculpture tandis que l'autre groupe observe. Tapotez l'épaule d'un élève à la fois et posez-lui des questions auxquelles iel doit répondre en restant dans son rôle (voir l'Annexe 6, Suggestions pour le repérage de pensées).

Changez de groupe et répétez le processus. Le repérage de pensée est un outil d'évaluation efficace. Observez dans quelle mesure les élèves sont capables de rester dans leur rôle et de penser comme leur personnage plutôt que comme eux-mêmes (voir PDF #1 Liste de contrôle pour le jeu de rôle).

Assessment for Learning (AfL)

Observe students during the electoral process. Which students are engaged?  Which need your assistance to become involved? 

Anecdotal Records about:

  • Tableau
  • Knowledge of the Charter of Rights and Freedoms
  • Improvising in role

Look for students in role, focused on the task, and able to use the elements of tableau.

Assessment as Learning (AaL)

Review or introduce the expectations for tableau and for role play.

Consolidation (~30 minutes)

Whole Class > Sharing of Communities and Reflection

Invite citizens from each community to present their list of Rights and Freedoms, flag and created holiday. Students from the other community may question and/or challenge others in role. Consider assuming the teacher in role as a supportive mediator between communities.

Have students record thoughts and feelings in role on today's lesson in their response journals.

Key Questions for Journal Prompts:

  • What is special about your new community?
  • Why are you proud to be a member in this community?
  • How will you contribute to this new town?
  • What makes your role/character important?
  • Who might you connect or work with in the future?

Toute la classe > Partage entre communautés et réflexion

Invitez les citoyens de chaque communauté à présenter leur liste de droits et libertés, leur drapeau et leur fête nationale. Les élèves de l'autre communauté peuvent poser des questions et/ou contester les autres dans leur rôle. Envisagez de confier au professeur le rôle de médiateur entre les communautés.

Demandez aux élèves de noter leurs réflexions et leurs impressions sur la leçon du jour dans leur journal de bord.

Questions clés pour incitatives d’écriture:

  • Qu'est ce qui est spécial dans votre nouvelle communauté ?
  • Pourquoi êtes-vous fier/fière de faire partie de cette communauté ?
  • Comment allez-vous contribuer a cette nouvelle ville ?
  • Qu'est-ce qui fait que votre rôle/personnage est important ?
  • Avec qui vous associerez-vous ou travaillerez vous à l'avenir ?
Assessment as Learning (AaL)
  • Collect response journals and provide formative feedback on the quality of students' reflections and the ways that they reflect students' engagement with role.