This activity involves touch and without proper introduction, could result in injury. Please use your discretion about your group's readiness to engage in a game like this one. If a student is opting out of touch for this game, invite them to take the role of the Untangler, described in the Variation or to observe with the purpose of assessing the group's strategies, leadership, and emotional regulation in preparation for the debrief.
Pre-reflection / Pré-réflexion
- What might effective teamwork look like to you?
- What might make a group work well together, especially when facing a new challenge?
- Why might clear communication be important when you're solving a problem with others?
- How might people communicate when they can’t use words?
- When you’re faced with a challenge you’ve never seen before, what’s your usual approach? Do you prefer to jump in and try things out, or observe and plan first? Why?
- What might be some different ways people can lead in a group—besides being the loudest voice?
- Can a group succeed without a clear leader? Why or why not?
- How might someone feel when a group task gets frustrating or confusing?
- What helps you stay calm and positive when things don’t go as planned?
À quoi ressemble pour vous un travail d'équipe efficace ?
Qu'est-ce qui peut permettre à un groupe de bien travailler ensemble, en particulier lorsqu'il est confronté à un nouveau défi ?
- Pourquoi une communication claire est-elle importante lorsque vous résolvez un problème avec d'autres personnes ?
- Comment les gens peuvent-iels communiquer lorsqu'iels ne peuvent pas utiliser de mots ?
- Lorsque vous êtes confronté.e à un défi que vous n'avez jamais vu auparavant, quelle est votre approche habituelle ? Préférez-vous vous jeter à l'eau et essayer les choses, ou observer et planifier d'abord ? Pourquoi ?
- Quelles sont les différentes façons de diriger un groupe, en dehors du fait d'être la voix la plus forte ?
- Un groupe peut-il réussir sans un leader clair ? Pourquoi ou pourquoi pas ?
- Comment quelqu'un peut-il se sentir lorsqu'une tâche de groupe devient frustrante ou confuse ?
- Qu'est-ce qui vous aide à rester calme et positif.ve lorsque les choses ne se déroulent pas comme prévu ?
Instructions
- Invite the students to work in groups of six to eight and arrange themselves in a circle.
- Students reach into the middle of the circle and without looking, grasp the hands of two different people in a handshake grip.
- This leaves the group in a knot, which they must untangle into a circle without letting go of each other’s hands.
- Students may repeat the exercise in silence or make eye contact with as many other people as possible, or join elbows with others as they untangle.
- Invitez les élèves à travailler par groupes de six à huit et à se placer en cercle.
- Les élèves se placent au milieu du cercle et, sans se regarder, saisissent les mains de deux personnes différentes en leur donnant une poignée de main.
- Le groupe se retrouve alors avec un nœud qu'il doit démêler pour former un cercle sans se lâcher la main.
- Les élèves peuvent répéter l'exercice en silence ou établir un contact visuel avec le plus grand nombre de personnes possible, ou encore joindre leurs coudes pendant qu'iels se démêlent.
Variation / Variante
- Ask one student to volunteer to be the Untangler while the remaining members of the class form themselves into a large tangle.
- The job of the Untangler is to untangle the class.
- This can be done using verbal instructions only (no touching) or touch only (no verbal instructions).
- Demandez à un élève de se porter volontaire pour être le démêleur pendant que les autres membres de la classe forment un grand enchevêtrement.
- Le rôle du démêleur est de démêler la classe.
- Cela peut se faire en utilisant uniquement des instructions verbales (pas de toucher) ou uniquement le toucher (pas d'instructions verbales).
Consolidation
- What helped your group work together successfully?
- Were there any moments of confusion or miscommunication? How did you overcome them?
- What strategies did your group try first? What worked and what didn’t?
- Did your group change tactics partway through? Why?
- How did you feel during the activity? Frustrated? Focused? Amused?
- What emotions did you notice in your teammates, and how did your group handle them?
- If you were the Untangler, what was hard about giving directions without touching or speaking?
- If you were in the tangle, how did it feel to rely on someone else’s guidance?
- What did this activity teach you about collaboration or communication?
- How might this apply to situations outside of the classroom or to other activities in this class?
- Qu'est-ce qui a permis à votre groupe de travailler ensemble avec succès ?
- Y a-t-il eu des moments de confusion ou de mauvaise communication ? Comment les avez-vous surmontés ?
- Quelles sont les stratégies que votre groupe a essayées en premier ? Qu'est-ce qui a fonctionné et qu'est-ce qui n'a pas fonctionné ?
- Votre groupe a-t-il changé de tactique en cours de route ? Pourquoi ?
- Comment vous êtes-vous senti.e pendant l'activité ? Frustré.e ? Concentré.e ? Amusé.e ?
- Quelles émotions avez-vous remarquées chez vos coéquipiers et comment votre groupe les a-t-il gérées ?
- Si vous étiez le démêleur, qu'y avait-il de difficile à donner des instructions sans toucher ni parler ?
- Si vous étiez dans la mêlée, qu'avez-vous ressenti en vous fiant aux conseils de quelqu'un d'autre ?
- Qu'est-ce que cette activité vous a appris sur la collaboration ou la communication ?
- Comment cela peut-il s'appliquer à des situations en dehors de la classe ou à d'autres activités de ce cours ?
Consent:
Wheelchairs are a physical extension of someone’s body and should not be touched without permission. We always have the right to say no to physical touch that does not feel safe to us. Respecting someone else’s boundaries helps us to feel close to them and to build trust and respect.