This lesson is an optional extension for classrooms that wish to wrap up the entire unit with an ensemble experience. This ensemble drama is an effective and artistic way to review and celebrate all of the learning. Furthermore, sharing with an audience completes the full cycle of the creative process and extends the important lessons about our trees to a broader audience. Influencing others is an important aspect of critical literacy. 


Cette leçon est un prolongement facultatif destiné aux classes qui souhaitent conclure l'ensemble du module par une expérience collective. Ce spectacle collectif est un moyen efficace et artistique de réviser et de célébrer tout ce qui a été appris. De plus, le fait de partager cette expérience avec un public complète le cycle créatif et permet de diffuser les enseignements importants sur nos arbres à un public plus large. Influencer les autres est un aspect important de la littératie critique.

Learning Goals / Buts d'apprentissage

Drama

 I can:

  • engage in the creative process, and use the elements of drama to create scenes that communicate feelings, ideas and stories
  • share my feelings, ideas and understandings based on experiencing and observing drama
  • explore diverse drama forms such as chants and salutations, to understand different times, places and communities

Dance

I can: 

  • use the elements of dance to create phrases that communicate my feeling and ideas towards trees
  • reflect on and respond to my experiences as a dancer and audience member

Language

I can: 

  • listen to my peers and teacher to understand
  • speak clearly to communicate with different audiences
  • read and understand a variety of texts

Science

 I can: 

  • understand the relationship of plants and humans
  • understand differences and similarities between plants, and how they relate to their environment explain how plant grow and change

L'art dramatique

 Je peux :

  • m'engager dans un processus créatif et utiliser les éléments de l'art dramatique pour créer des scènes qui communiquent des sentiments, des idées et des histoires
  • partager mes sentiments, mes idées et ma compréhension à partir de l'expérience et de l'observation de l'art dramatique
  • explorer diverses formes dramatiques, telles que les chants et les salutations, pour comprendre différentes époques, différents lieux et différentes communautés

La danse

Je peux :

  • utiliser les éléments de la danse pour créer des phrases qui communiquent mes sentiments et mes idées sur les arbres
  • réfléchir et réagir à mes expériences en tant que danseur et spectateur

L'alphabétisation / La littératie

Je peux :

  • écouter mes camarades et l'enseignant.e pour comprendre
  • parler clairement pour communiquer avec différents publics
  • lire et comprendre une variété de textes

Les sciences

Je peux :

  • comprendre la relation entre les plantes et les humains
  • comprendre les différences et les similitudes entre les plantes et leur relation avec leur environnement expliquer comment les plantes poussent et se transforment
Materials / Matériaux
  • PDF#8 Audience Checklist / Liste de contrôle du public
  • PDF#10 Journal Reflection Rubric / Grille d'évaluation du journal
  • PDF#11 Ensemble Drama and Dance Rubric / Grille d'évaluation de l'épiciène
Terminology / Termnilogy

Minds On / Esprit en marche (~10 min)

Whole Group > Sharing Journal Responses

Invite some students to share their Lesson 9 consolidation reflections to set the tone for the call to action. 

Tout le groupe > Partage des réponses du journal

Invitez quelques élèves à partager leurs réflexions sur la consolidation de la leçon 9 afin de donner le ton à l'appel à l'action.

Whole Group > A Call to Action

  • Engage the students in a discussion about Cultivating Change and how Wangari did this in Kenya.
  • Remind the students that Wangari appreciated what trees provided for her and for others in Kenya. She tried to establish a fair relationship with the trees by protecting and nurturing them. When she encountered a problem, she looked within herself for a solution. She taught the women in Kenya about taking care of trees and how to plant. By teaching them about trees, the women of Kenya were able to teach others how to nurture and protect them.
  • CL To educate others is to make them feel powerful in their ability to create a positive change. This is what cultivating change means: to educate others in order to promote growth and improve their lives. In order for us to continue in Wangari's footsteps, and to honour the teachings of the First Nations, Métis, and Inuit peoples, we too need to teach others what we have just learned about the importance of caring for trees and about the power that is within us, in our own two hands to cultivate change.

Explain that the class is going to work as an ensemble (which means working together) to put all of their learning together and present it to an audience in order to educate through drama and dance. Define ensemble drama as collection of scenes that contribute to an overall performance involving all students.

Tout le groupe > Appel à l'action

  • Engagez les élèves dans une discussion sur la manière dont Wangari a cultivé le changement au Kenya.
  • Rappelez aux élèves que Wangari appréciait ce que les arbres lui apportaient, à elle et aux autres habitants du Kenya. Elle a essayé d'établir une relation équitable avec les arbres en les protégeant et en les entretenant. Lorsqu'elle rencontrait un problème, elle cherchait une solution en elle-même. Elle a enseigné aux femmes du Kenya comment prendre soin des arbres et comment les planter. En leur apprenant à connaître les arbres, les femmes du Kenya ont pu enseigner à d'autres comment les entretenir et les protéger.
  • LC Éduquer les autres, c'est leur donner le sentiment qu'ils ont le pouvoir d'apporter un changement positif. C'est ce que signifie cultiver le changement : éduquer les autres afin de promouvoir la croissance et d'améliorer leur vie. Afin de suivre les traces de Wangari et d'honorer les enseignements des Premières Nations, des Métis, et des Inuit, nous devons nous aussi enseigner aux autres ce que nous venons d'apprendre sur l'importance de prendre soin des arbres et sur le pouvoir qui réside en nous, dans nos propres mains, pour cultiver le changement.

Expliquez que la classe va travailler en ensemble (c'est-à-dire en collaboration) pour rassembler tout ce qu'elle a appris et le présenter à un public afin d'éduquer par l'art dramatique et la danse. Définissez l'épiciène comme un ensemble de scènes qui contribuent à une représentation globale impliquant tous les élèves.

Action (~120 minutes)

Teacher Note

Choose a strong reader with the capacity to project their voice as the narrator introducing the scene. If possible, have the student memorize the text.

Devise the Beginning and Ending for the whole-class composition, giving consideration to entrances and exits. Some ideas are:

  • opening and closing in a whole-group still image
  • beginning and ending with song

Create Simple Transitions: Focus on how to link the groups' pieces. Here are a few suggestions:

  • use stillness or pauses
  • a change of music
  • a clapping rhythm
  • a chantlights off and on
  • eye contact with the audience

Play music as this is being rehearsed.

Whole Group > Ensemble Drama and Dance

Review the drama/dance work that the class has created and with the help of the students create a sequence of scenes for an ensemble performance that will be performed to another grade 2 or 3 class. Students can select the scenes that they would like to be involved in. The teacher may want to have a predetermined number of groups for each scene. The following is a sample sequence based on this unit. For the ensemble performance, each scene could be introduced with a caption that is projected onto a screen or presented by an actor.

Groupe entier > L'épiciène

Passez en revue les œuvres théâtrales/chorégraphiques créées par la classe et, avec l'aide des élèves, créez une séquence de scènes pour un spectacle d'ensemble qui sera présenté à une autre classe de 2e ou 3e année. Les élèves peuvent choisir les scènes auxquelles iels souhaitent participer. L'enseignant.e peut décider d'un nombre prédéterminé de groupes pour chaque scène. Voici un exemple de séquence basé sur cette unité. Pour l'épiciène, chaque scène peut être introduite par un titre projeté sur un écran ou présenté par un acteur.

Scene 1 Caption: Seed movement and Poem to a Seed
  • Individually, dispersed around the stage, have students present their seed movements while the narrator reads the description of  its growth.
Scène 1 Légende : Mouvement des graines et Poème à une graine
  • Répartis individuellement sur la scène, les élèves présentent leurs mouvements de graines pendant que le narrateur lit la description de leur croissance.
Scene 2 Caption: Parts of the Tree and Chant
  • In parts of the tree groups (e.g., roots, trunk, branches), students present their parts of the tree. The entire class, in one large group, comes together to recite as a class "We are the tree" chant.
Scène 2 Légende : Les parties de l'arbre et le chant
  • Dans les groupes consacrés aux différentes parties de l'arbre (par exemple, les racines, le tronc, les branches), les élèves présentent leur partie de l'arbre. Toute la classe, réunie en un seul grand groupe, se rassemble pour réciter en chœur le chant « Nous sommes l'arbre ».
Scene 3 Caption: Trees and their Relationships: What is fair? What is unfair?
  • In a choral reading, a small group of students, in partners, read aloud part of the two voice poem about animals or the sky and show their tableaux.
  • The entire class, in pairs, performs their tableaux crossover demonstrating the relationship between humans and trees.
Scène 3 Légende : Les arbres et leurs relations : Qu'est-ce qui est juste ? Qu'est-ce qui est injuste ?
  • Dans une lecture chorale, un petit groupe d'élèves, par deux, lit à haute voix une partie du poème à deux voix sur les animaux ou le ciel et montre ses tableaux.
  • Toute la classe, par deux, interprète ses tableaux croisés illustrant la relation entre les humains et les arbres.
Scene 4 Caption: Wangari Maathai-Mama Miti
  • Selected students, as storytellers tell the audience Wangari's story.
  • Each student takes turns telling a part of her story: Wangari in Kenya, studying biology, returning to Kenya, taking action, etc.
  • As each student tells the story, a group of students can devise an improvised tableaux - one person begins by moving into a frozen position. Each group member studies that image and one at a time, and adds to the image to reflect the aspect of the story being told.*

* Revisit the recommendations in the Teacher Note for Lesson 7 Action about appropriation of voice if choosing a scene like this one and make modifications as necessary.

Scène 4 Légende : Wangari Maathai-Mama Miti
  • Des élèves sélectionnés racontent l'histoire de Wangari au public.
  • Chaque élève raconte à tour de rôle une partie de son histoire : Wangari au Kenya, ses études de biologie, son retour au Kenya, son engagement, etc.
  • Pendant que chaque élève raconte l'histoire, un groupe d'élèves peut improviser un tableau vivant : une personne commence par se mettre en position figée. Chaque membre du groupe étudie cette image et, à tour de rôle, ajoute un élément à l'image pour refléter l'aspect de l'histoire qui est raconté.*

* Si vous choisissez une scène comme celle-ci, revoyez les recommandations figurant dans la note à l'intention de l'enseignant pour la Leçon 7 Action concernant l'appropriation de la voix et apportez les modifications nécessaires.

Scene 5 Caption: Voices of the Women
  • Selected students read short excerpts from their writing in role either as the women or as Wangari while the rest of the students quietly chant: "Thayu myumbu, Peace my People" in the background or the peace chant created by the class.
  • Elaborate on the context and purpose for why we chose women: to understand that there is a fair relationship - she helped them and they helped her.
Scène 5 Légende : Les voix des femmes
  • Les élèves sélectionnés lisent de courts extraits de leurs textes en incarnant soit les femmes, soit Wangari, tandis que les autres élèves scandent doucement en arrière-plan : « Tayu myumbu, Peace my People » (Paix, mon peuple) ou le chant créé par la classe.
  • Expliquez le contexte et la raison pour laquelle nous avons choisi des femmes : pour comprendre qu'il existe une relation équitable - elle les a aidés et elles l'ont aidée.
Scene 6 Caption: Wangari's Teachings: Planting Dance
  • Selected students perform Wangari's Planting Dance.
  • Narrator ends with the quote from Wangari, "Never underestimate what a million hands can do."
Scène 6 Légende : Les enseignements de Wangari : la danse des plantations
  • Des élèves sélectionnés exécutent la danse des plantations de Wangari.
  • Le narrateur termine par une citation de Wangari : « Ne sous-estimez jamais ce qu'un million de mains peuvent accomplir. »
Scene 7 Caption: Salutation to the Tree
  • Students perform the salutation
  • Students teach the salutation to the audience
  • All students perform together
Scène 7 Légende : Salutation à l'arbre
  • Les élèves exécutent la salutation.
  • Les élèves enseignent la salutation au public.
  • Tous les élèves exécutent la salutation ensemble.

Rehearse the full sequence numerous times until the piece is ready for an audience. Emphasize that this performance is intended to teach others information about trees and to make them care about trees as much as we do, so it is necessary to polish and refine until our message is strong and clear.

Répétez la séquence complète plusieurs fois jusqu'à ce que la pièce soit prête à être présentée au public. Insistez sur le fait que cette représentation a pour but d'enseigner aux autres des informations sur les arbres et de leur faire aimer les arbres autant que nous, il est donc nécessaire de la peaufiner et de la perfectionner jusqu'à ce que notre message soit fort et clair.

Differentiation (DI)
  • Some students may be partnered with learning/creation buddies.
  • Students can independently take action to educate and influence others to take action.
  • Groups of students can be predetermined so that there is a buddy system established.
Assessment for Learning (AfL)
  • Reviewing learning in Dance, Drama and Critical Literacy from throughout the unit will help students to move forward with new skills and knowledge.
  • As the students rehearse their scenes, provide constructive criticism and positive reinforcement to help them along.
  • Share and discuss the final Rubrics with the class to help inform their creations and journals.
Assessment as Learning (AaL)
  • Use PDF#8 Audience Checklist / Liste de contrôle du public for visiting audience members to assess their learning.
  • Have the students collect the Audience Checklists to analyse feedback from audience participants.
Assessment of Learning

Evaluate each student using PDF#11 Ensemble Drama and Dance Rubric / Grille d'évaluation de l'épiciène.

Consolidation (~25 minutes)

Individual > Reflection

Have students think about the process work involved in drama and dance. Have them reflect on their learning as drama and dance learners in their Tree Journal.

Prompt: 

  • CL How is it different to show your learning through drama and dance?
  • What are you most proud of in your drama and dance work?
  • What do you need to work on?

Have the audience complete a checklist indicating their level of understanding of trees and what they can do (see PDF #8 Audience Checklist). Collect these handouts and as a class, and reflect on their performance goal: to teach others through drama and dance about taking care, nurturing and protecting trees. Was their performance successful? What could they improve on?

Look over the audience checklists and assess whether their ensemble drama and dance did in fact teach the audience something. Assessing the audience responses, as well as their own self-reflections will indicate how powerful drama and dance are for reaching out to others and creating positive change.

Determine a next step, collectively, to continue to have a positive environmental influence in the school, e.g. invite students to introduce the Tree Charter of Rights to another class and recruit their support and commitment.

Individuel > Réflexion

Demandez aux élèves de réfléchir au processus de travail qu'impliquent le théâtre et la danse. Demandez-leur de réfléchir à leur apprentissage du théâtre et de la danse dans leur Journal de l'arbre.

Invitation : 

  • CL En quoi est-ce différent de montrer son apprentissage par le biais du théâtre et de la danse ?
  • De quoi êtes-vous le plus fier dans votre travail de théâtre et de danse ?
  • Sur quoi devez-vous travailler ?

Demandez aux spectateurs de remplir une liste de contrôle indiquant leur niveau de compréhension des arbres et ce qu'iels peuvent faire (voir PDF #8 Liste de contrôle du public). Rassemblez ces documents et réfléchissez avec la classe à l'objectif de leur spectacle : enseigner aux autres, par le biais du théâtre et de la danse, à prendre soin des arbres, à les nourrir et à les protéger. Leur spectacle a-t-il été un succès ? Quels sont les points à améliorer ?

Examinez les listes de contrôle du public et évaluez si leur épiciène a effectivement permis d'enseigner quelque chose au public. L'évaluation des réactions du public, ainsi que leur propre réflexion, montreront à quel point le théâtre et la danse sont des outils puissants pour atteindre les autres et créer un changement positif.

Déterminez ensemble la prochaine étape à suivre pour continuer à avoir une influence positive sur l'environnement à l'école, par exemple en invitant les élèves à présenter la Charte des droits des arbres à une autre classe et à obtenir leur soutien et leur engagement.

Assessment as Learning (AaL)

Students can self assess using journal prompts.

Assessment of Learning (AoL)

Use PDF#10 Journal Reflection Rubric / Grille d'évaluation du journal to respond to the journals.