To help students learn to soothe their body and mind and regulate emotions during times of stress.

Notes for Teacher
  • Easily adaptable to do this indoor or outdoor.
  • Some students may not be comfortable with this practice.  
  • For primary students, the script may need to be simplified.  
  • When beginning, instructions for students must be explicit (e.g., clench/tense and relax body parts or breathe into the tension // serrer/contracter et détendre les parties du corps ou respirer dans la tension).  
  • The sequence of relaxation can start at their feet and travel up to their head.  
  • This practice could start more generally and then grow to be more specific.

Pre-reflection / Pré-réflexion

Before you begin, think about...

  • Possibly pre-teaching vocabulary such as tense and relaxed. For students who need visual, make a fist to demonstrate tense or contracted muscles and hang hand to demonstrate relaxed or non-contracted muscles.
  • Possibly pre-teaching body part vocabulary and/or providing visuals and/or gesturing to the correct body part.

Avant de commencer, pensez à...

  • Pré-enseigner peut-être du vocabulaire tel que tendu et détendu. Pour les élèves qui ont besoin d'un support visuel, faites un poing pour montrer des muscles tendus ou contractés et laissez pendre la main pour montrer des muscles détendus ou non contractés.
  • Vous pouvez peut-être enseigner à l'avance le vocabulaire des parties du corps et/ou fournir des images et/ou faire des gestes pour désigner la partie du corps appropriée.

Instructions

  • Ask students to sit comfortably.  
  • During the body scan, notice whether you feel tense or relaxed in a particular area. If tense, focus on relaxing the area by sending a breath there.
  • Read the script 1-8 with students to walk them through the activity.
     
  1. Start the body scan at the crown of the head, followed by the forehead, eyes, nose, cheeks, jaw, mouth, chin and ears.  
  2. Next, focus on the neck and shoulders.  
  3. Now pay attention to your arms, elbows, wrists, hands and fingers.  
  4. Shifting to the chest area, notice the rise and fall of the chest when you breathe in and out.  
  5. Afterwards, notice your stomach, lower back, hips, and your sitting bones.
  6. Now move your attention to your thighs, knees and calves, noticing how your muscles feel.  
  7. Finally, move your attention to your toes, heels, tops and bottoms of your feet.  
  8. Now, taking one or two deeper breaths, widen your focus by paying attention to your entire body, noticing whatever is present.
  • Demandez aux élèves de s'asseoir confortablement.  
  • Pendant le scan du corps, remarque si tu te sens tendu ou détendu dans une zone particulière. Si la zone est tendue, essayez de la détendre en y envoyant une respiration.  
  • Lisez le texte 1-8 avec les élèves pour les guider dans l'activité. 
     
  1. Commence le scan du corps par le sommet de la tête, puis le front, les yeux, le nez, les joues, la mâchoire, la bouche, le menton et les oreilles.  
  2. Ensuite, concentre-toi sur le cou et les épaules.
  3. Ensuite, prête attention à tes bras, tes coudes, tes poignets, tes mains et tes doigts.  
  4. En passant à la poitrine, remarque l'élévation et l'abaissement de la poitrine lorsque tu inspires et expires.  
  5. Ensuite, remarque ton estomac, le bas du dos, les hanches et les os de ton assise.  
  6. Porte maintenant ton attention sur tes cuisses, tes genoux et tes mollets, en remarquant la sensation de tes muscles.  
  7. Enfin, porte ton attention sur tes orteils, tes talons, le dessus et le dessous de tes pieds.  
  8. Maintenant, en prenant une ou deux respirations plus profondes, élargis ton attention en portant ton attention sur ton corps entier, en remarquant tout ce qui est présent.

Consolidation

  • What sounds did you notice?
  • Did your mind wander to other things?
  • Did you fall asleep?
  • Was this activity helpful? Relaxing? Difficult?
  • Quels sons as-tu remarqués ?
  • Ton attention s'est-elle portée sur d'autres choses ?
  • T'es-tu endormi.e ?
  • Cette activité t'a-t-elle aidé ? Relaxante ? Difficile ?